Afacerea „Autobuzul II” ajunge pana la Guvern. Cine i-a tras pe sfoara pe ieseni?

Subtitlu

miercuri, 15 august 2012, 21:20
4 MIN
 Afacerea „Autobuzul II” ajunge pana la Guvern. Cine i-a tras pe sfoara pe ieseni?
Un autobuz marca DAF fabricat exact in perioada agreata de caietul de sarcini al Primariei

Afacerea autobuzelor second-hand DAF a ajuns la Autoritatea Nationala de Reglementarea si Monitorizare a Achizitiilor Publice (ANRMAP). Achizitionarea mijloacelor de transport in comun la suprapret si de la o firma paravan a intrat in atentia institutiei. Presedintele ANRMAP, Dan Vladescu, a declarat pentru „Ziarul de Iasi" ca se gandeste sa efectueze un control la Primarie din cauza neregulilor semnalate. „La nivelul institutiei se analizeaza oportunitatea efectuarii unui control la autoritatea contractanta", ne-a transmis Dan Vladescu. ANRMAP ar trebui sa analizeze si sa evalueze modul in care a fost atribuit contractul de achizitie publica firmei Transaccept din Barlad.

O afacere cu profit 100%

Itele afacerii prin care sunt cheltuiti banii publici pe autobuze second-hand si cu aer conditionat doar la sofer au fost scoase in evidenta in repetate randuri de „Ziarul de Iasi". Cele 20 de autobuze au fost cumparate de Primarie la un pret de 1,59 de milioane de lei, fara TVA, cu mult peste pretul pietei. Municipalitatea cumpara masini la un cost de 18.000 de euro, fara TVA, pe bucata. Autobuzele urbane SH expuse vanzarii pe site-urile de specialitate au preturi la jumatate. Un autobuz DAF cu aceleasi conditii tehnice ca in caietul de sarcini al Primariei, adica motor turbo diesel, an de fabricatie dupa 1997, motor de minimum 217 CP si cu instalatie de aer conditionat, are un pret de 15.000 de euro. Daca numarul de kilometri de la bord depaseste un milion, pretul unui autobuz DAF poate scadea pana la 9.000 de euro. Diferentele de costuri vor intra in conturile unei firme de apartament, care nu are activitate. Societatea Transaccept SRL are sediul intr-un apartament din Barlad si a castigat licitatia municipalitatii desi a raportat anul trecut 0 lei cifra de afaceri, 0 lei venituri, datorii la stat de 2.300 de lei si 0 angajati. Acum doi ani, firma din judetul Vaslui avea cifra de afaceri de 800 de lei si o pierdere neta de 5.100 de lei. In spatele acestei societati se afla insa firma Unistil SRL care opereaza pe mai multe trasee din municipiu. Patronul Vasile Puscasu a garantat pentru fostul sau partener de afaceri cu cifra de afaceri a firmei sale. Cele doua societati au colaborat acum patru ani, atunci cand au obtinut trasee de transport in comun in Barlad. In cadrul licitatiei, Unistil SRL a devenit astfel sustinatorul din punct de vedere economic si financiar al ofertantului. In aceasta calitate, firma lui Puscasu a depus la Primarie dovada cifrei de afaceri globale din ultimii trei ani. In acest mod, Transaccept a intrunit conditiile de eligibilitate impuse de municipalitate. „Firma mi-a solicitat ajutorul si nu m-a deranjat sa-l ajut asa. Administratorul a apelat la mine si l-am sprijinit ca un partener de afaceri. In 2003, cand am licitat Barladul, nu aveam suficiente masini si a mai venit el cu niste masini. Asa cum am avut si eu nevoie de ajutor atunci, acum am venit cu cifra mea de afaceri. Partenerii de afaceri se ajuta intre ei. Nu castig nimic din aceasta afacere", a declarat acum cateva zile Puscasu. Cealalta firma care a participat la licitatie, Fila Company, a fost descalificata deoarece nu avea cifra globala de afaceri mai mare de 2,3 milioane de lei, masinile de tip Mercedes erau mai vechi de 1997 si nu erau echipate cu instalatii de aer conditionat, asa cum cerea caietul de sarcini.

Zece autobuze ascunse

Contractul a fost semnat cu Transaccept pe 2 august, iar primul lot de 10 autobuze au fost aduse la Iasi saptamana trecuta. Mijloacele de transport au fost ascunse insa de ochii lumii. Autobuzele DAF, fabricate in anii 1998, 1999 si 2000, au fost bagate in garajele detinute de Unistil in Tudor Vladimirescu. Reprezentantii Regiei Autonome de Transport Public nu au permis presei nici macar sa le vada, pe motiv ca sunt sigilate. Mai mult, s-a dovedit ca autobuzele nu au instalatii de aer conditionat in compartimentul pasagerilor, ci doar in cabinele soferilor. Reprezentantii Primariei au verificat masinile, le-au testat si au semnat procesul verbal de receptie. Mai mult, acestia sustin ca pretul masinilor este chiar foarte bun raportat la dotari. „La pretul acesta, este un business bun", a declarat viceprimarul Mihai Chirica.

Abia intors din concediu, viceprimarul Mihai Chirica sustine ca le-a atras atentia reprezentantilor RATP asupra modului in care au tinut masinile departe de ochii lumii. Edilul a spus ca va inspecta personal mijloacele de transport in comun pentru a vedea in ce stare au fost aduse. „Maine (n.r. – azi) voi avea si eu o discutie la RATP. Vreau sa vad si eu autobuzele. Vreau sa vad in primul rand daca instalatia de aer conditionat este doar la sofer sau este in partea din fata a autobuzului, care este o chestiune diferita. Daca este doar la sofer, sa si le ia acasa. Eu vreau sa le vad functionand bine", a declarat viceprimarul Mihai Chirica. Acesta este convins ca procedura de achizitii publice a fost organizata conform legii. Mai mult, Chirica a declarat ca ANRMAP nu are competenta de a verifica contractul Primariei, ci doar procedura de achizitii publice. Institutiile care ar avea competente in acest caz, conform viceprimarului, ar fi organele de cercetare penala. „Nu cred ca vor fi probleme. ANRMAP nu este un organ de ancheta, ci verifica daca procedura este corecta", a declarat viceprimarul Mihai Chirica.

Comentarii