Consilierii locali au spart RATC

luni, 02 septembrie 2002, 23:00
3 MIN
 Consilierii locali au spart RATC

Oficial, RATC nu mai exista. In sedinta Consiliului Local (CL) de ieri, s-a hotarit divizarea acesteia in Regia Autonoma de Transport Electric in Comun (RATEC) si SC „Autobuzul" SA. Desi a fost votata in unanimitate de catre consilierii municipali, hotarirea nu pare sa ofere nici o garantie ca activitatea de transport in comun va fi rentabilizata. „Nu stiu daca divizarea este cea mai buna solutie, dar ceva trebuie facut", a spus consilierul PSD Gheorghe Nichita. Decizia CL a declansat un val de proteste din partea sindicalistilor. „Am asistat la o hotarire de mutilare a transportu-lui public. Divizarea nu va fi eficienta, evident ca sint nemultumiri in rindul angajatilor nostri", a declarat Vasile Sandu, cel mai important lider sindical al RATC.
Cele doua societati vor fi privatizate anul viitor
Dezbaterea pe marginea adoptarii hotaririi de divizare a regiei a fost foarte animata. Ceea ce a declansat disputele a fost intrebarea consilierului PNL, Dan Carlan. „Este divizarea RATC o solutie cu adevarat viabila din punct de vedere economic?", i-a interogat Carlan pe consilieri. Prima replica a venit de la primarul
Constantin Simirad. „Societatile vor trebui sa faca totul pentru a supravietui, dupa divizare", a spus primarul. Consilierii din Opozitie au adus si alte argumente in sprijinul lui Carlan, pentru a-l contracara pe Simirad. Pentru a stopa disputele, consilierul PD Camelia Gavrila a propus chiar ca votul sa fie secret, pentru a nu se face presiuni asupra celor care ar vota „impotriva". In cele din urma, s-a trecut la vot nesecret. Din cei 27 de consilieri prezenti, doi au votat „impotriva" si cinci s-au abtinut, iar 20 au votat „pentru". Numarul nu a fost suficient pentru ca hotarirea sa treaca, pentru ca ar fi fost nevoie de 21 de voturi, adica doua treimi dintre cei prezenti. Cu toate ca hotarirea nu trecuse, presedintele de sedinta, consilierul PSD Tudor Leonte, a cerut revotarea, motivind ca numaratoarea voturilor nu a fost corecta. La al doilea vot, rezultatele au fost identice. Consilierul PNTCD Dragos Rotaru, care se abtinuse, initial, a votat „pentru" la al treilea tur de votare, dupa ce amendamentul sau, prin care cerea privatizarea „Autobuzului", a fost acceptat. Inainte de al treilea tur de votare, Carlan a protestat, mo-tivind ca nu mai are ce sa voteze din moment ce hotarirea fusese respinsa in doua rinduri. In cele din urma, consilierul PNL sia dat si el acordul. Au mai fost votate doua amendamente: in maximum o luna, directorii celor doua societati vor trebui sa intocmeasca planuri de rentabilizare, iar cele doua societati vor fi privatizate incepind cu ianuarie 2003.
Nimeni nu a putut explica cum va fi rentabilizat transportul
In acest moment, nici directorii RATEC si „Autobuzul" si nici consilierii municipali nu au vreo solutie de rentabilizare a transportului in comun. Vasile Sandu a amenintat deja ca „privatizarea nu va rezolva problemele RATC".
Sandu nu a fost contrazis de nici o oficialitate. Simirad nu a spus decit ca RATEC va beneficia, din partea Primariei, doar de subventiile pentru gratuitati si de continuarea lucrarilor de investitii. „Autobuzul" nu va beneficia nici macar de acestea. „Este suficient ca le-am dat logistica", a spus Simirad. Practic, CL a votat divizarea si privatizarea celor doua societati rezultate fara a avea in fata o prognoza economica a activitatii ulterioare sau un plan de eficientizare. In lipsa unor date certe, iesenii vor trebui sa se multumeasca cu declaratii. „RATEC isi va diminua pierderile in 4-5 ani, conform calculelor noastre", a spus actualul director al RATC, Neculai Abalasei. „Divizarea este necesara, pentru ca numai separat «Autobuzul» poate face profit", a spus directorul
Mihai Giubernea. Insa nimeni nu a putut preciza care va fi impactul acestei decizii asupra calatorilor ieseni. (Catalin PRISACARIU)

Comentarii