Incredibila si revoltatoarea istorie a unei imense investitii fara capatii
Balaurul din Alexandru

miercuri, 21 septembrie 2005, 23:00
6 MIN
 <i><u>Incredibila si revoltatoarea istorie a unei imense investitii fara capatii</i></u><br> Balaurul din Alexandru

Bataie de joc pe timpul si banii iesenilor. Asa ar putea fi caracterizata imensa investitie fara capatii, de aproape 109 miliarde lei, prin care RATP reface sina de tramvai dintre Piata Alexandru si Rond Dacia, de 5,3 km. Dupa mai bine de 5 ani de cind a inceput lucrarea, sefii regiei mai cer ingaduire inca un an. „S-a stabilit deja un ultim termen de finalizare, care de data aceasta va fi respectat. Astfel, cel tirziu in iunie 2006, intreaga lucrare va fi gata”, a dat asigurari Neculai Abalasei, directorul RATP. Acesta are o singura explicatie pentru faptul ca lucrarile au intirziat atit de mult. Astfel, Abalasei arunca vina in curtea Primariei. „Noi am lucrat exact de atitia bani citi ne-a alocat Primaria. Ba mai mult, au fost situatii in care am organizat licitatii pentru achizitionarea de materiale inainte de a ne veni bani de la Primarie”, a spus Abalasei. Acesta se disculpa si de modul in care a fost gindita prima varianta a proiectului de reabilitare a celor 5,3 km de cale de rulare. „Primul proiect prevedea ca linia de tramvai sa fie despartita de strada prin montarea unor borduri. Aceasta solutie s-a dovedit ulterior a fi proasta desi, initial, fusese proiectata astfel pentru a proteja linia de tramvai de traficul greu. Aceasta varianta insa nu a fost gindita de noi, ci de vechea conducere a regiei”, a explicat Abalasei. La rindul lor, nici reprezentantii Primariei nu isi asuma raspunderea pentru intirzierea lucrarilor din zona Alexandru, dar nici pentru modul in care a fost proiectata initial lucrarea. „Prima solutie a fost acceptata si aprobata atit de conducerea regiei, cit si de consilierii locali. Ulterior, s-a dovedit a nu fi o solutie potrivita. Eu nu raspund insa pentru ce a fost atunci. Important este ca s-a gasit o solutie. Ce ati vrea acum? Sa ne reprosam ca, in final, s-a gasit o solutie potrivita pentru aceasta zona?”, s-a intrebat retoric Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei. Acesta are la indemina si explicatii pentru intirzierea lucrarilor din Alexandru, dar si pentru cresterea valorii lucrarilor. „Costurile s-au ridicat deoarece s-au scumpit si materialele in toti acesti ani. In ceea ce priveste termenul de finalizare, pot sa va spun doar ca nu s-a intirziat, ci s-a respectat un anumit grafic de lucrari”, a spus Chirica.
Istoria unei investitii uriase, inca nefinalizata
1999 -Sint primele discutii pentru refacerea sinei dintre piata Alexandru si capat Dacia. Fostul director al regiei Petru Girlea a avansat ideea ca lucrarea ar putea fi finantata de BERD. Discutiile cu banca europeana nu au fost finalizate, insa proiectul din Alexandru a ramas in picioare.
2000 – Discutiile continua. Se schiteaza un proiect care viza reabilitarea a 5,23 km cale simpla de rulare (piata Alexandru – Rond Dacia, dus – intors). Valoarea initiala a investitiei a fost evaluata la 35 miliarde lei. Incepe montarea unor borduri pe o portiune de 200 metri. S-au montat 2.300 de borduri, care separau soseaua de sinele de tramvai. Investitia a fost realizata de Citadin si a costat 4 miliarde lei. Bordurile au fost montate pentru a proteja sinele de masini, iar liniile inaltate pentru a se impiedica inundarea caii de rulare si infiltrarea apei in fundatia liniilor. In schimb, traficul auto a devenit un calvar.
2001, mai – Incep lucrarile cu inlocuirea si suprainaltare a 400 metri cale simpla de rulare. Valoarea lucrarii a fost de 2,3 miliarde lei. „Linia de acolo a stat ani de zile sub apa. Cind s-a decis sa se puna borduri, s-a strins si mai multa apa, ceea ce a dus la ideea inaltarii sinelor”, explica Abalasei.
2002 – Din august pina in octombrie se lucreaza la refacerea si inlocuirea a inca 100 metri cale simpla de rulare. Valoarea investitiei este de 1,2 miliarde lei.
2003 – In octombrie, dupa mai multe reclamatii ale soferilor din Alexandru si dupa mai multe discutii in Consiliul Local, s-a trecut la demolarea bordurilor. Sefii regiei nu stiau ce se va intimpla dupa demolarea bordurilor. „Nu avem inca un proiectant care sa decida, cu calcule si planuri, cum va arata lucrarea”, spunea atunci Neculai Abalasei, seful regiei.
2004 – Aprilie-noiembrie 2004 a fost refacuta si inlocuita o portiune de inca 2,7 km cale simpla de rulare. Valoarea investitiei a fost de 42,3 miliarde lei. Tot acum, cei 400 metri de cale simpla de rulare suprainaltati anterior sint coboriti la nivelul carosabilului. Solutia a fost aleasa dupa ce Directia tehnica din Primaria a propus patru variante, aceasta fiind considerata drept cea mai viabila. De asemenea, sint scoase total bordurile (valoarea manoperei de desfacere a acestora a fost de 780 milioane lei).
2005 – Lucrarile reincep in luna august. Pina in prezent s-a refacut sina de tramvai pe un singur fir pe o portiune de inca 800 metri. Pina la finalizarea integrala a lucrarii mai sint de inlocuit 1,36 km cale simpla de rulare, inclusiv Rondul din Dacia. Aceasta investitie a fost evaluata la 58,8 miliarde lei.
Total:
Total investitii 2000 – 2004 # 49,8 miliarde lei
Total investitii de facut 2005 – 2006 # 58,8 miliarde lei
Total general lucrare Alexandru – Dacia # 109 miliarde lei
Declaratii ale edililor despre lucrare, aparute in „Ziarul de Iasi” in ultimii ani
Despre borduri:
Neculai Abalasei, directorul regiei: „Nu RATEC a cerut sa se puna borduri acolo, ci Primaria. Noi acum inaltam linia tocmai din aceasta cauza” (24.06.2003)
Andrei Trofor, purtatorul de cuvint al Primariei: „E adevarat, s-au primit plingeri. Cred ca a fost o idee a comisiei de circulatie” (montarea bordurilor – n.r.) (24.06.2003)
Neculai Abalasei (cind a inceput demontarea bordurilor): „Nu avem inca un proiectant care sa decida, cu calcule si planuri, cum va arata lucrarea. Vom incerca sa mai coborim nivelul sinei, cam cit consideram ca ar fi bine”. (08.10.2003)
Neculai Abalasei: „Linia de acolo a stat ani de zile sub apa. Cind Girlea (fostul director – n.r.) a decis sa puna borduri, s-a strins si mai multa apa, ceea ce a dus la ideea inaltarii sinelor”. (05.08.2003)
Constantin Neculau, atunci consilier local, acum viceprimar: „Sint de formatie constructor, si tocmai de aceea trebuie sa recunosc ca aceste borduri sint o prostie, o aberatie” (05.08.2003)
Vasile Munteanu, atunci viceprimar, acum consilier local: „In toata Europa de
Vest, calea de rulare pentru tramvaie este protejata de traficul greu”. (17.09.2003)
Gheorghe Nichita: „Initial, s-a mers pe ideea sa se faca ceva ieftin si sigur pentru tramvaie. Inginerii au crezut ca doua benzi pe fiecare sens sint suficiente pentru a prelua traficul. Ei n-au luat insa in calcul masinile parcate lateral”. (17.09.2003)
Despre investitia pentru inlocuirea sinei Alexandru – Dacia:
Neculai Abalasei (unul din argumentele pentru refacerea sinei): „Cu tramvaiul 11 se poate face turul pietelor din Iasi: Dacia, Alexandru, Nicolina si Chirila. Foarte multi batrini apeleaza la acest traseu”. (05.08.2003)
Dan Carlan, atunci consilier local, acum senator: „E un drum care nu se stie unde duce, dar care toaca bani”. (05.08.2003)
Gheorghe Nichita, atunci viceprimar, acum consilier local: „Chiar daca transportul cu tramvaie din Dacia nu este profitabil, il vom pastra ca transport social”. (05.08.2003)
Constantin Simirad, atunci primar, acum ambasador: „In nici un caz aceasta investitie nu este profitabila, pentru ca nicaieri transportul in comun nu este profitabil”. (05.08.2003)
Constantin Simirad: „Totul este o consecinta a modului in care au gindit proiectantii de la regie. Ei trebuie trasi pe roata de sefii lor. Nu au facut
nici o dezbatere, au considerat reabilitarea sinelor ca fiind investitia lor si au pus-o in aplicare, cu rezultatele care se vad. Sint totusi regie autonoma si nimeni din Primarie nu le-a supervizat proiectele”. (17.09.2003)
Adrian Mihai, purtator de cuvint la regie: „Anul acesta s-a muncit cel mai mult la aceasta lucrare, ba chiar s-a depasit graficul pe care noi il prevazusem la inceput”. (10.11.2004)
Cu banii ingropati in Alexandru s-ar fi construit 160 de apartamente
In sase ani, RATP va „ingropa” in Alexandru 109 miliarde lei. Suma este uriasa. Spre comparatie, cu acesti bani s-ar fi putut ridica din temelii peste 30 vile luxoase, adica un adevarat cartier rezidential. Sau cu cele 109 miliarde lei (adica peste 3 milioane de euro) RATP ar fi putut cumpara 16 autobuze ultimul racnet. Cu aceiasi bani, Primaria ar fi putut moderniza iluminatul public dintr-un sfert din oras. Sau cu acesti bani ar fi putut fi construite peste 160 apartamente sociale, situate in circa 8 blocuri cu 5 niveluri. (Mariana ZBERIANU)

Comentarii