Inca doua zile de greva la RATC

marți, 03 aprilie 2001, 23:00
7 MIN
 Inca doua zile de greva la RATC

Greva RATC, ziua a doua. Calvarul iesenilor continua. Mii de elevi si studenti s-au trezit ieri cu noaptea-n cap pentru a ajunge, pe jos, sau inghesuiti in maxi-taxi, la scoli si licee. Mii de muncitori din cartierele Iasului au luat-o din nou la pas spre locurile de munca, enervati de situatie. Gluma se ingroasa. Ieri, toti salariatii regiei s-au coalizat la greva soferilor de la sectia I. Nici macar o treime din activitatea de transport nu a mai fost mentinuta, toate tramvaiele, troleibuzele si autobuzele fiind trase pe linie moarta. Casierele de la tonetele de bilete au inchis pravaliile si s-au apucat de crosetat. Un lucru este clar: intre sindicalistii RATC si primarul Constantin Simirad razboiul este total, nici una din tabere nefiind dispusa sa cedeze. Singura concesie a fost devansarea sedintei extraordinare a Consiliului Local, care trebuia sa aiba loc saptamina viitoare, pentru joi, 5 aprilie. Grevistii, sint hotariti sa astepte sedinta in depouri, fara a iesi la strada. Daca nu se intimpla o minune, si este putin probabil sa se intimple, iesenii vor fi nevoiti sa mearga pe jos inca cel putin inca doua zile.
Concret, ce vor grevistii
Revendicarile grevistilor sint aceleasi ca si in ziua precedenta, trei fiind, in opinia lor, de maxima importanta, la care se adauga si inlocuirea din functia de director a lui Petru Girlea.
In primul rind, soferii RATC solicita eliminarea concurentei maxi-taxi, care se poate face fie prin eliminarea lor efectiva din Iasi, fie prin impunerea, de catre Consiliul Local, a unor trasee precise, complementare cu cele ale regiei.
In al doilea rind, grevistii RATC solicita Consiliului Local sa subventioneze, de la buget, o parte din cheltuielile materiale ale regiei, fie in procente, 40-50%, fie in functie de vinzarile de bilete, citeva sute de lei la fiecare 1.000 de lei vinduta.
A treia revendicare importanta este ca Primaria sa investeasca in parcul auto al RATC. "Ne laudam ca Iasul este oras de cinci stele, ca este un vestit centru universitar si cultural, dar noi la RATC circulam cu autobuze vechi de de 25 de ani", a declarat soferul Cristian Botezatu.
Ce le da primarul
Revendicarile salariatilor RATC, arhicunoscute sint combatute, punct cu punct, de primarul Constantin Simirad. "Pentru acest an, vom da de la bugetul local 30 miliarde de lei in contul gratuitatilor si inca 38 de miliarde lei la investitii. Asta inseamna aproape 10% din bugetul local. Mai mult n-am de unde sa le dau chiar daca as vrea", a spus Simirad, care nu este de acord cu subventionarea cheltuielilor materiale la RATC. Problema firmelor de maxi-taxi va fi transata, cel mai probabil, in sedinta de Consiliu Local cind se va stabili exact noul statut al acestor societati. Greva care a continuat si ieri, l-a inversunat si mai tare pe primar care i-a indemnat pe toti iesenii care au abonament la RATC sa actioneze in instanta regia si sa solicite despagubiri materiale.
Scenariile de rezolvare a crizei
Aminata de mai bine de jumatate de an, sedinta extraordinara a Consiliului Local de joi este singura care poate duce la dezamorsarea conflictului. La cele trei revendicari ale salariatilor RATC exista mai multe posibile scenarii. Subventionarea regiei la cheltuielile materiale pare sa fie acceptata de majoritatea consilierilor locali care fac parte din Consiliul de Administratie al regiei, de grupul PNL din consiliu, dar si de viceprimarul Vasile Munteanu. Astfel, varianta sustinuta de consilierii liberali este ca regia sa fie subventionata in functie de vinzari. Practic, la fiecare 1.000 de lei vinduta de regie, bugetul local ar urma sa aloce 200 de lei. Avind in vedere ca RATC inregistreaza lunar venituri medii de 15 miliarde de lei, subventia pe care ar trebui sa o plateasca ar fi de aproximativ 3 miliarde de lei pe luna, adica 36 de miliarde lei pe an. Aceasta varianta este sustinuta si de viceprimarul Vasile Munteanu care crede ca astfel regia va fi obligata sa vinda cit mai multe bilete.
Un al doilea scenariu ar fi ca regia sa fie subventionata cu un procent fix, de 30-40% din cheltuielile materiale. In aceste conditii, nu va exista insa un control strict, iar regia va cheltui cit mai mult, chiar nejustificat, stiind ca este acoperita de la bugetul local.
A treia varianta, sustinuta de primarul Simirad, dar contestata vehement de grevisti, este ca regia sa nu fie subventionata cu nici un leu, ci sa-si rentabilizeze singura activitatea prin reducerea costurilor.
Si la capitolul investitii exista mai multe versiuni vehiculate. Sindicalistii vor zeci de miliarde de lei pentru achizitionarea de mijloace de transport moderne, cu consumuri reduse de carburanti. Primarul Simirad a prevazut pentru acest an 38 miliarde de lei la acest capitol si nici un leu in plus. Grupul liberal din Consiliul Local propune o noua varianta care ar urma sa rezolve si problema firmelor de maxi taxi. Pentru fiecare minibuz, Primaria sa perceapa o taxa lunara de minimum 5 milioane de lei, bani care sa fie ulterior varsati, suplimentar, la RATC, in contul investitiilor. "Din cite stim, la Iasi functioneaza aproximativ 200 de maxi-taxi. Asta ar inseamna aproximativ 1 miliard de lei lunar in plus pentru RATC la investitii", a spus consilierul liberal Radu Prisacaru. In acest fel, liberalii vad rezolvata si problema operatorilor de maxi-taxi, care, platind aceasta taxa, ar urma sa circule in Iasi pe orice ruta si pe orice traseu. Pentru rezolvarea acestei probleme, Primaria are propria versiune. Au fost intocmite deja 19 trasee pentru firmele de maxi-taxi care vor fi scoase la licitatie in citeva zile, toate rutele fiind complementare cu cele ale RATC si intersectindu-se doar sporadic.
Fara restructurarea RATC, nu se rezolva nimic
Practic, problemele regiei sint doar strict financiare. RATC a incheiat anul financiar 2000 cu pierderi de peste 18 miliarde de lei, acumulind in primele luni ale acestui an alte citeva miliarde de lei pierderi. Si pentru rezolvarea crizei financiare exista mai multe posibile scenarii. Petru Girlea, directorul regiei, a intocmit deja un plan de reducere a costurilor cu 10%, plan care ieri a fost acceptat si de liderii de sindicat. In principal, Girlea prevede inlocuirea mijloacelor de transport mari consumatoare de combustibil cu altele mult mai economice. Aprobat si de Consiliul de Administratie, planul ii poate oferi lui Girlea o gura de oxigen si un pic de credibilitate in fata consilierilor. Practic, acum, la RATC exista urmatoarea ecuatie financiara. Pretul unui bilet cu o calatorie pe mijloacele de transport ale regiei este de 3.500 de lei. In fapt, pretul real, care ar acoperi toate costurile este de 4.300 de lei. Concret, diferenta care trebuie acoperita de undeva este de 800 de lei/calatorie. Daca Girlea reuseste sa scada costurile cu, sa spunem 400 lei/calatorie, i-ar putea convinge pe consilierii locali sa suporte diferenta ramasa de 400 de lei pe calatorie.
Ultima sansa: un imprumut extern de 40 milioane de dolari
In afara de sprijinul financiar de la bugetul local, RATC joaca anul acesta o carte mare. Daca o va pierde, putem vorbi de transport public in Iasi la timpul trecut. Regia intentioneaza sa obtina un credit financiar extern in valoare de 40 milioane de dolari. Joi, la Timisoara, inginerul sef al regiei si contabilul sef vor avea misiunea de a-l convinge pe vicepresedintele Bancii Europene de Investitii ca RATC are nevoie de acesti bani. "Cu cele 40 de milioane de dolari ar putea reface intregul transport asigurat de tramvai, atit in ceea ce priveste infrastructura, cit si imbunatatirea parcului", a declarat Petru Girlea.
Sindicatul RATC este convins ca fiul primarului are firma de maxi-taxi
Grevistii RATC nu si-au putut stapini ura pe care o manifesta fata de operatorii de maxi-taxi. De altfel, una din principalele nemultumiri ale sindicalistilor se refera la concurenta facuta de firmele de maxi-taxi. Ei considera ca aceasta este neloiala intrucit microbuzele care au invadat, practic, cele mai importante trasee ale RATC circula fara baza legala. Mai mult, sindicalistii sint gata sa puna mina-n foc ca unul din cei doi fii ai primarului Constantin Simirad are masini la strada care practica activitatea de maxi-taxi, insa pe ascuns, sub acoperirea unei firme. Grevistii au spus ieri acest lucru in gura mare: "Stim noi de ce nu vrea Simirad sa dea bani la RATC: pentru ca fiul lui are firma de maxi-taxi". Zvonurile circula in RATC de multa vreme, insa pina acum nimeni n-a putut aduce dovezi. Atit Constantin Simirad, cit si fratele sau, Lucian, au negat categoric ca ar fi implicati in aceasta afacere. "Nu sint bagat in nici o firma de maxi-taxi. Daca as face-o, nu m-as ascunde pentru ca este o activitate economica ca oricare alta", ne-a declarat Constantin Simirad. Lucian a spus cam acelasi lucru: "Nu am motive sa ma camuflez pentru ca oricum s-ar afla. Eu sint doar un antrenor de karate".
Firmelor de maxi-taxi li se vor pune conditii draconice
Traseele pentru operatorii de maxi-taxi vor fi un alt subiect de discutie in sedinta extraordinara, de joi, a Consiliului Local. Comisia de circulatie din Primarie a propus un numar de 17 trasee, iar consilierii vor trebui sa aprobe scoaterea acestora la licitatie. In acest fel i-ar putea multumi pe grevistii RATC care au cerut si intrarea in legalitate a activitatii de maxi-taxi. De asemenea, va trebui aprobat si caietul de sarcini care cuprinde criteriile pe care trebuie sa le respecte firmele de maxi-taxi, cum ar fi: punerea in circuit doar a microbuzelor cu 16+1 locuri (in acest an vor fi admise si cele cu 8+1 locuri), respectarea unei frecvente obligatorii, angajarea unui anumit numar de microbuze pe traseu, operatorii sa fie din Iasi, iar microbuzele sa fie inmatriculate cu numere de Iasi. Iata citeva exemple de trasee care vor fi scoase la licitatie, daca votul consilierilor va fi pozitiv: Gara Nicolina – Podu Ros – Gara – Autogara -retur (8,5 km); Pacurari – Policlinica 1 – Copou – Gara – Pacurari (11,5 km); CUG – Nicolina – Gara – Pacurari – retur (15,5 km). (B.P. Razvan MOLDOVEANU)

Comentarii