Primarul discuta astazi soarta „Autobuzul” cu actele pe masa

joi, 19 februarie 2004, 00:00
4 MIN
 Primarul discuta astazi soarta „Autobuzul” cu actele pe masa

Soarta societatii „Autobuzul” ar putea fi hotarita astazi. Primarul Gheorghe Nichita a convocat in sedinta comuna atit Consiliul de Administratie, cit si Adunarea Generala a Actionarilor la SC „Autobuzul”. „Situatia societatii este dezastruoasa, cu pierderi de 32 miliarde lei numai anul trecut. Dintre acestea, 16 miliarde au rezultat in urma activitatii ca operator de maxi-taxi”, a declarat ieri Nichita. Acesta a precizat ca ar putea lua o decizie in ceea ce priveste soarta SC „Autobuzul”, fara a preciza care ar fi aceasta. O varianta de lucru vehiculata anterior de primar este realipirea societatii la RATEC. O alta posibilitate, sugerata de inspectorii Primariei care au controlat activitatea societatii, ar fi disponibilizari de personal. „As putea sa iau o decizie in calitatea pe care o am, fapt care ar genera mai multe proteste, inclusiv din partea sindicatelor, sau as putea sa propun mai multe variante Consiliului Local, urmind ca acesta sa decida”, a subliniat Nichita. Potrivit unor surse din interiorul SC „Autobuzul”, se asteapta chiar ca primarul sa ceara demiterea directorului Mihai Giubernea, pentru management defectuos. Singurul fapt cert este ca decizia primarului Nichita se va sprijini pe concluziile inspectorilor sai, pe care „Ziarul de Iasi” vi le prezinta in exclusivitate.
Situatia financiara
n In primul rind, auditorii semnaleaza situatia financiara grava a societatii, ale carei datorii au crescut, din momentul infiintarii si pina la sfirsitul anului trecut, de la 44,2 la 77,8 miliarde lei. „Din activitatea desfasurata de SC «Autobuzul» SA in cursul anului 2003 s-au inregistrat venituri totale pe cele doua tipuri de transport (autobuze si microbuze, n.r.) in suma de 39,7 miliarde lei si cheltuieli aferente in suma de 71,8 miliarde lei, rezultind o pierdere totala de 32,1 miliarde lei”, precizeaza raportul auditorilor. Din document mai reiese ca jumatate din aceste pierderi se datoreaza activitatii cu microbuzele inchiriate. „Din activitatea de transport cu microbuze s-au inregistrat venituri totale in valoare de 19,7 miliarde lei si cheltuieli directe (combustibil, chirie, salarii) in suma de 21,8 miliarde lei, precum si cheltuieli indirecte (rezultate din aplicarea de coeficienti de repartizare asupra cheltuielilor directe) in suma de 13,9 miliarde lei” sustine raportul.
De cealalta parte, directorul Mihai Giubernea pune la indoiala calculele auditorilor. „Controlul a fost facut superficial si fara date contabile certe. Am avut pierderi pe microbuze, dar acestea sint mai mici, de numai 2 miliarde lei si se datoreaza traficului scazut din lunile de vara. Cit despre cele 13,9 miliarde trecute drept cheltuieli indirecte, cui putea sa-i treaca prin cap ca vor inregistra la acest capitol pina si cheltuielile de casare a autobuzelor?”, s-a aparat Giubernea. El a sustinut astfel ca cele 13,9 miliarde lei, reprezentind cheltuieli de la alte capitole, au fost incadrate fortat in cheltuielile pentru microbuze.
Casarea autobuzelor fara stirea CL
n Auditorii mai semnaleaza faptul ca directorul Giubernea ar fi casat in mod ilegal 21 de autobuze, in perioada aprilie-noiembrie 2003. „Orice operatiune referitoare la domeniul privat, inclusiv casarea de mijloace de transport, trebuie aprobata de Consiliul Local, in calitate de proprietar”, subliniaza raportul. O alta abatere a conducerii SC „Autobuzul” ar fi neinfiintarea unui compartiment de control financiar preventiv. Potrivit legii, responsabilii sint pasibili de amenda cuprinsa intre 30 si 50 milioane lei.
Giubernea si-a asumat aceste doua greseli, cu obiectiunea ca ele se datoreaza nu atit lui personal, cit fostei sale contabile-sefe. „Ea trebuia sa cunoasca foarte bine legea si sa-mi aduca la cunostinta obligatiile care decurg. De altfel, am inlaturat-o din functie in cursul lunii trecute, dupa care am inregistrat casarile si am infiintat compartimentul de control financiar preventiv”, a subliniat Giubernea.
Inchirierea si folosirea microbuzelor
n O alta concluzie a raportului este aceea ca „Autobuzul” functioneaza ca operator de maxi-taxi fara suport legal. Inspectorii Primariei invoca aici lipsa aprobarii CL pentru acest gen de activitate, precum si faptul ca societatea nu a parcurs pasii prevazuti de lege pentru a-i fi incredintate traseele de transport. Se mai mentioneaza aici lipsa unui studiu de fezabilitate care sa justifice contractul de inchiriere a microbuzelor de la „Bursa Moldovei”. Directorul „Autobuzul” a afirmat ca un astfel de contract exista si ca a fost intocmit de un colectiv de specialisti care au realizat un studiu asemanator pentru parcul „Tehnopolis”. „Am solicitat CL vara trecuta sa-mi aprobe achizitia in leasing a microbuzelor, precum si planul de transport, insa aceste propuneri mi-au fost respinse. In lipsa avizului CL am procedat la inchirierea microbuzelor, pentru care nu aveam nevoie decit de acordul AGA”, a precizat Giubernea.
Recomandari
n La capitolul „recomandari”, inspectorii Primariei sugereaza disponibilizari de personal, pentru rentabilizarea activitatii. „Personalul indirect productiv este de circa 150 de salariati dintr-un total de 400. Consideram ca ponderea acestora este prea mare si se impune o reorganizare prin reducerea numarului lor”, arata raportul. De asemenea, auditorii mai recomanda preluarea de catre „Autobuzul” a unui contract mai vechi, care prevede achizitionarea a 50 de autobuze de la „SC Cristal Car”, pentru care fostul RATC a platit deja un avans, dar care a fost inghetat in urma cu 3 ani. „Trebuie sa analizam posibilitatea reluarii acestui contract, sau cel putin sa-l clarificam din punct de vedere juridic. Daca vom cumpara acele vehicule, vom renunta la contractul cu «Bursa Moldovei»”, a mai precizat primarul Gheorghe Nichita. (Mihai POPA)

Comentarii