Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Sefii Primariei clocesc un ou de monstru

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +
    Criza transportului in comun va isca un nou scandal monstru in oras. Iesenii vor fi obligati sa aleaga ceea ce municipalitatea dicteaza ca este mai bine pentru ei. Nici unul dintre sefii orasului nu vrea sa renunte la monopolul RATC pe piata transportului public. Invocind ecologizarea orasului, Primaria are de gind sa ignore legea concurentei si sa evacueze operatorii de maxi-taxi din centrul Iasului. Municipalitatea a reinventat principiul concurentei ca sa-si justifice gestul discutabil. "De fapt, concurenta va fi intensificata, dar la periferia orasului", spune viceprimarul Vasile Munteanu, responsabil cu transportul in comun. Aceasta explicatie este contrazisa chiar de calculele financiare. In acest moment, operatorii de maxi-taxi aduc la bugetul orasului cite un miliard lei in fiecare luna. In acelasi timp, RATC inghite 2,5 miliarde lei lunar, drept subventii date de Primarie. A treia ciudatenie a conducerii orasului este ca evacuarea operatorilor de maxi-taxi ar veni la mai putin de patru luni dupa ce acestia si-au adjudecat traseele pentru un an, printr-o licitatie organizata tocmai de Primarie.
    Scandalul concurentei pe piata transportului in comun are o miza uriasa pentru municipalitate: revigorarea unei regii aflate in pragul falimentului, dar care inghite in continuare zeci de miliarde din banii iesenilor. Dupa dezvaluirile pe care ziarul nostru le-a facut in ultimele luni, referitoare la catastrofa manageriala din RATC, Consiliul Local (CL) a decis rentabilizarea regiei de transport prin divizarea acesteia in doua societati distincte. Rezultatul acestei decizii este proiectul de divizare, finalizat ieri de conducerea RATC.
    Rolul maxi-taxi este sa aduca clienti la RATC
    Conform unui paragraf din capitolul al II-lea, "in perimetrul central al Iasului va exista numai transport ecologic, electric. In acest perimetru nu ar mai trebui sa existe maxi-taxi care, fie pe benzina, fie pe motorina, sint poluante. Totodata, imbunatatirea situatiei financiare a RATC reclama aprobarea unor trasee pentru maxi-taxi care sa nu se suprapuna peste tronsoanele de transport persoane cu mijloacele RATC Iasi". Proiectul de divizare este semnat de directorul regiei de transport, Neculai Abalasei, de contabilul sef, Rodica Stoicescu, si de inginerul sef, Iulian Stoica. Paragraful care "evacueaza" operatorii de maxi-taxi de pe traseele adjudecate prin licitatie a fost introdus in proiect cu buna-stiinta a sefilor din Primarie. "Este firesc sa se intimple asa", a declarat viceprimarul Munteanu. "Operatorii de maxi-taxi ar trebui sa inteleaga ca rolul lor este de a aduce calatori pentru tramvaie si troleibuze, de la periferie", a explicat acesta.
    "Nu se lasa libera concurenta"
    Daca prevederea din proiect va primi aprobarea CL, cel putin 150 de microbuze maxi-taxi vor fi puse fata in fata cu nici 100 de tramvaie si troleibuze. In cifre, comparatia este net defavorabila transportului electric. In timp ce microbuzele maxi-taxi aduc la bugetul orasului un miliard de lei in fiecare luna, tramvaiele si troleibuzele ar trebui sa primeasca, drept subventii de la Primarie, 2,5 miliarde lei lunar. Aceasta fara a mai lua in calcul fondurile anuale pentru investitii, de zeci de miliarde lei, necesare lucrarilor de reparare a liniilor de tramvai sau a retelelor electrice. In aceste conditii, masura de evacuare a operatorilor de maxi-taxi se face fara a respecta in nici un fel buzunarul ieseanului si fara a respecta dreptul la libera concurenta pe piata. Pretextul municipalitatii este numai ecologizarea orasului. "Sint discutii serioase la nivelul Primariei ca din centrul istoric al Iasului sa dispara orice fel de transport poluant", a justificat masura Vasile Munteanu. De cealalta parte, operatorii de maxi-taxi pretind ca pot face fata si acestui inconvenient. "Majoritatea microbuzelor sint dotate cu dispozitive antipoluante Euro 3", ne-a declarat Costel Pristavu, patron al "Minibus" SRL. Insa seful "Prodan Impex" nu are de gind sa accepte planul Primariei. "Daca vom pierde traseele, vom da in judecata Primaria, pentru ca nu lasa libera concurenta", ne-a spus Victor Prodan. (Catalin PRISACARIU)

    © Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

    Ultima ora

    editorial

    Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

    Dan CONSTANTIN

    Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

    Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

    opinii

    Roboţi

    Codrin Liviu CUȚITARU

    Roboţi

    Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

    Despre discursul regionalist din Moldova (II)

    George ŢURCĂNAŞU

    Despre discursul regionalist din Moldova (II)

    Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

    Spărgătoarea de coduri

    Bogdan ILIESCU

    Spărgătoarea de coduri

    Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

    pulspulspuls

    Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

    Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

    Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

    Caricatura zilei

    La reciclat pet-uri și doze

    Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

    Cumpara editia digitala

    Vremea in Iasi

    Curs valutar

    Parteneri

    Intrebarea zilei

    Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

    vezi raspunsuri