RATP, in cea mai neagra criza din ultimii ani

miercuri, 16 aprilie 2008, 22:58
3 MIN
 RATP, in cea mai neagra criza din ultimii ani

Transportul in comun ar putea intra in colaps din cauza datoriilor istorice. Inspectorii de la Fisc au sigilat ieri depozitele de motorina ale regiei de transport. Directia Generala a Finantelor Publice (DGFP) incearca sa recupereze o parte din datoriile de peste 62 milioane lei pe care regia le are la bugetul statului.

Practic, autobuzele si microbuzele regiei nu vor mai avea de unde sa alimenteze. Motorina din rezervoarele mijloacelor de transport in comun mai ajung pentru doar inca o zi. "Riscul de a bloca activitatea regiei este iminent", a declarat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei. Pe de alta parte, liderii de sindicat de la RATP ameninta cu proteste in strada daca mijloacele de transport vor ramine la garaje.

"Am sigilat statia de alimentare si rezervoarele"

"Am sigilat statia de alimentare si rezervoarele. Urmeaza ca specialistii sa masoare si sa vada despre ce cantitate este vorba. De asemenea, in urmatoarele zile, va fi facuta si o evaluare in acest sens", a declarat Maria Taran, purtatorul de cuvint al Directiei de Finante.

Inspectorii Directiei de Finante si-au facut aparitia la sediul RATP din Tudor Vladimirescu in jurul orei 13. Anuntati de acest lucru, sefii regiei au dat ordin de golire a rezervoarelor. Pentru a-si mai face o mica rezerva, o cisterna a RATP a golit statia de alimentare cu carburanti. Reprezentantii regiei de transport au estimat ca s-a pus sechestru pe o cantitate de aproximativ 20.000 litri de combustibil.

Reprezentantii Fiscului au precizat ca, pina la Pasti, este ridicat sechestrul pe incasari. "Sechestrul pe casierie a fost suspendat deoarece urmeaza sa fie strinsi banii pentru salarii", a adaugat Taran.

"Nu pot sa dau mai mult de 2 milioane de lei pe luna"

Actiunea Fiscului risca sa paralizeze mijloacele de transport in comun. Statia din Tudor Vladmirescu era singurul punct de unde se alimentau autobuzele si microbuzele RATP. "Pentru joi mai avem motorina, cantitate care ramine in rezervoarele mijloacelor de transport. Am inceput deja sa caut oferte. Oricum, ne va costa mai mult motorina. Noi aveam un contract cu o firma din Zalau. Ce consumam, plateam din incasarile de a doua zi. Acum nu mai stiu de unde vom face rost de bani. Va fi si foarte greu de alimentat toate mijloacele de transport. Avem 126 de masini si este nevoie de 2-3 minute la fiecare. Trebuie sa gasim solutii, si vom gasi", a afirmat Maricel Gherca, directorul RATP. El a mai spus ca reprezentantii DGFP au propus regiei un grafic de esalonare imposibil de realizat. "Au spus ca trebuie sa achitam intre 3 milioane si 5 milioane de lei pe luna catre Finante. Eu nu pot sa dau mai mult de 2 milioane de lei pe luna. Toate incasarile sint de 5,2 milioane lei pe luna", a explicat Gherca.

Decizia DGFP i-a luat prin surprindere si pe sefii din Palatul Roznovanu. "Toti banii de la marii contribuabili din Iasi au fost recuperati si a mai ramas RATP. Le multumim pentru vigilenta. Speram sa faca toate demersurile pentru a inchide regia de transport. Toti banii de la bugetul local catre regie au intrat in conturile DGFP. In 2006 am dat 12 milioane de lei, iar anul trecut, 15 milioane de lei. Si acum platim lunar acele gratuitati", a spus Chirica.

Datorile regiei catre stat s-au acumulat inca din anii ’90. Cei care au ajutat la afundarea regiei in datorii au fost chiar sefii municipalitatii. Acestia au acordat cu greu subventiile de la bugetul local, si chiar atunci cind le-au dat, sumele au fost sub cheltuielile RATP. Astfel, regia a inregistrat datorii din ce in ce mai mari la bugetul de stat.

In ultima perioada, Primaria a suplimentat platile, dar sumele restante din anii trecuti au crescut, Fiscul calculind majorari de intirziere. In schimb, fondurile alocate de la bugetul local nu au fost mai mari, ci la nivelul anului din care era inregistrata restanta. De aceea, RATP a actionat in judecata Primaria pentru a recupera de la bugetul local inclusiv penalitatile de intirziere calculate de DGFP. "Aceasta masura nu ne ajuta deloc. Acum va trebui sa cheltuim mai mult pentru combustibil. Tot ce platim noi catre Finante se duce la penalitati. Debitul ramine, si iar se calculeaza penalitati. In acest moment, mai mult de jumatate din datorie reprezinta majorari de intirziere", a adaugat Gherca.

Comentarii