Tramvaiul ucigas putea fi oprit in cel mult 40 de metri

Subtitlu

duminică, 15 mai 2011, 21:43
3 MIN
 Tramvaiul ucigas putea fi oprit in cel mult 40 de metri

Expertiza tramvaiului care a provocat accidentul de la Fundatie a fost finalizat. Surse apropiate anchetei, care au avut acces la raport, sustin ca arata clar ca nu au existat probleme de natura tehnica la tramvai si ca acesta putea fi frinat. „De unde a declarat vatmanul ca a inceput sa frineze si pina la trecerea de pietoni sint aproximativ 150 de metri. S-au efectuat mai multe probe de frinare, cu toate sistemele de frinare actionate odata, dar si separat. Toate datele arata ca tramvaiul se afla in parametri tehnici", au declarat sursele sub protectia anonimatului. Astfel, vagonul de tip BE8/8 a fost frinat la diferite viteze de 30, 40 si 50km/h. Cu toate sistemele actionate odata, vagonul a fost oprit de la viteza de 50 km/h in aproximativ 15 metri, iar separat, distanta a crescut la aproape 40 de metri. Vatmanul a declarat in timpul probelor efectuate ca a pus frina din zona Spitalului CFR. Din raportul de expertiza reiese ca distanta de la locul in care vatmanul a declarat ca a frinat si pina la trecerea de pietoni din Fundatie este de aproximativ 150 de metri. Tramvaiul are trei sisteme de frinare, respectiv electrodinamic, frina pneumatica, care actioneaza asupra rotilor si cea pe patine. Expertii au declarat ca nu exista posibilitatea ca toate cele trei sisteme de frinare cu care este echipat tramvaiul sa cedeze in acelasi timp. Nici in cazul unei pene de curent sau variatii de tensiune, sistemele de frinare nu sint afectate. Specialistii sustin ca timpul de reactie al vatamnului, timpul de intirziere fiziologica, de la aparitia starii de epricol este de 0,8-1s secunda. Timpul de intirziere mecanica la tramvai, adica de actionare a frinelor, este de 0,85-1,5 secunde, iar de frinare efectiva de circa 3 secunde. Ca atare, procesul de frinare completa a tramvaiului dureaza in jur de 4-6 secunde. Specialistii sustin ca, in acest timp, conducatorul unui vehicul implicat intr-un accident este absolvit de orice vina deoarece el nu mai poate controla ce se intimpla mai departe. Anchetatorii trebuie insa sa stabileasca cind si cum au fost actionate sistemele de frinare.

50 de probe de frinare pentru tramvaiul ucigas

Raportul inaintat Procuraturii insumeaza aproximativ 1.500 de pagini in care sint trecute date atit de la probe cit si de la revizii, in ce constau acestea sau date despre vatman. De asemenea, s-au facut masuratori si in ceea ce priveste linia de tramvai, la ecartament dar si daca linia prezinta ondulari, insa nu au fost gasite probleme. In total, vagonul implciat in accident a fost supus la aproximativ 50 de probe de frinare la diferite viteze, atit in Copou, cit si in Canta. Dionisie Lefter, expertul desemnat de Procuratura pentru realizarea expertizei tehnice a vagonului nu a vrut sa faca comentarii pe seama raportului. „Raportul a fost predat la Parchet inca de saptamina trecuta. Anchetatorii vor hotari mai departe ce pasi vor fi urmati. Prin acest raport s-a dorit clarificarea unor probleme de natura tehnica la tramvai", a declarat Lefter.

Astazi la amiaza urmeaza sa fie prezentat raportul de expertiza tehnica. La intilnire vor fi prezenti si reprezentantii regiei de transport. Anca Dragoi, unul dintre avocatii lui Cristian Diaconu, vatmanul care conducea tramvaiul, a declarat ca nu se poate pronunta pina nu vede raportul. „Nu ma pot pronunta pina nu vedem ce teste s-au facut, ce parametri au fost verificati si care au fost rezultatele. Nu va pot spune daca vom solicita o contraexpertiza sau ce vom face mai departe. Expertiza criminalistica este foarte importanta deoarece stabileste exact dianamica accidentului, cum s-am produs acesta, cum ar fi putut fi evitat. Vom verifica daca s-au facut toate masuratorile si au fost inserate toate testele", a declarat Dragoi. Anca Dragoi, impreuna cu avocatii Dan Gheorghita si Alina Popescu il reprezinta pe vatman. Probele au fost facute in prezenta inca a unui expert tehnic, Dan Nitescu, expert consultant, solicitat de apararea unei dintre victime. De asemenea, la probe au participat si avocatii apararii. In luna martie, un tramvai scapat de sub control a intrat din plin in masinile care asteptau la semaforul de la Biblioteca Universitara. Un barbat a murit strivit intre fiarele contorsionate ale unei masini si mai multe persoane au ajuns la spital.

Comentarii