Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Aşa se ucid visele şi sufletul din „Cetatea culturii“. Actorii, mai prost plătitiţi ca măturătorii

GALERIE
actori, teatru1
  • actori, teatru1
- +

Drama tânărului actor ieşean Tomiţă Moraru, un băiat talentat şi apreciat de breaslă, care a murit recent în Germania aruncându-se sub roţile trenului din cauza lipsurilor, ridică o problemă cu repercusiuni mult mai ample în rândul artiştilor: modul în care sunt plătiţi tinerii actori.

O scurtă incursiune în lumea acestora îţi lasă un gust amar: condiţia lor este tristă şi diafană în acelaşi timp. Ei trec ca nişte păsări rare, dar tăcute prin societate, aproape neobservaţi de oamenii care fac legile. Spre deosebire de tinerii care termină o facultate de Medicină, de Drept ori se pregătesc pentru alte meserii bănoase, tinerii care dau la Teatru, şi care sunt cel puţin la fel de bine pregătiţi, nu au cum să caute înavuţirea, ci îşi urmază sufletul. Unul însă ce pare a fi mult prea sensibil pentru lumea dură în care trăim. Drama petrecută zilele trecute la sute de kilometri depărtare de Iaşi ridică însă un văl. Iar ce vedem sub acesta nu este deloc ceva cu care, noi, întreaga societate, am putea să ne mândrim.

„Niciun guvern nu s-a aplecat asupra Culturii“

Mai mulţi actori ieşeni cu care am stat de vorbă ne-au spus nemulţumirile lor, deoarece tragedia lui Tomiţă i-a adus la o durere comună. În acelaşi timp, actorii vechi ai teatrului ieşean privesc cu deznădeşte cum se pierd pe traseu tineri talentaţi, alegând să facă altceva din cauza lipsurilor. Unul dintre cei mai îndureraţi de soarta tinerilor actori este profesorul Emil Coşeru, el însuşi actor. „În primul rând ar trebui să se abroge legea prin care să se creeze locurile de muncă. Conform proiectelor pe care le are fiecare teatru, să culeagă actori tineri care sunt potriviţi ideii pe care o are fiecare. Te gândeşti ce vrei să faci, o comedie, o dramă, te gândeşti ce oameni vrei să ai, dai concurs şi apoi te gândeşti cum îi plăteşti. Cunosc aici în Iaşi actori talentaţi care fac şi altceva pe lângă teatru, servesc la mese, fac chestii de IT... Niciun guvern nu s-a aplecat asupra Culturii. Trebuie să se gândească la o lege a valorizării, actorul are 700-800 de lei... Când va ajunge la un salariu mai mare, la bătrâneţe? Cei din Minister au o mentalitate de anii '89, ei se gândesc: tu faci un şurub, tu o piesă, faci ceva! Dar tu, actor, ce faci? Actorul creează vise, omul are nevoie să uite de toate belelele“, mărturiseşte Emil Coşeru, profesor de teatru în cadrul Universităţii de Arte „Geroge Enescu“ din Iaşi.

CITEŞTE ŞI:

Ultimul rol: propria moarte sub roţile unui tren. Drama tânărului actor ieşean care s-a sinucis în Germania

Poveştile celor care l-au cunoscut pe actorul ieşean Toma Moraru vorbesc despre unul dintre tinerii actori de succes ai României, un artist valoros, plin de viaţă, cu un umor rafinat şi foarte perseverent în munca pe care o făcea pe scenă, dar şi în spatele cortinelor.

 


Cât se câştigă din colaborări la Iaşi

 

Potrivit reprezentanţilor teatrelor din Iaşi, un actor nu poate trăi din colaborări, sub nicio formă. Pe reprezentaţie, un colaborator câştigă între 50 şi 100 de lei. Acest lucru depinde în special de preţul biletului la spectacol, de câte bilete s-au vândut şi de numărul total de locuri. „Mai mult de 100 de lei nu cred că le dă nimeni. Nu că nu ar vrea teatrele: nu-şi permit! Sunt nişte calcule economice. Un debutant câştigă pe lună minimul pe economie, pentru că aşa prevede legea la primul contract de muncă. Apoi, peste ani, ajung la salarii mai mari, între 1.200 - 1.500 de lei. Nu-i suficient. Pe lângă cheltuielile pe care le are fiecare dintre noi cu întreţinerea, gazul etc, un actor trebuie să mănânce sănătos, ca să fie sănătos. Nu poţi mânca numai covrigi, contează cum arăţi pe scenă, trebuie să ai o dietă sănătoasă. Instrumentele tale sunt corpul şi vocea, trebuie să ai grijă de ele, este o profesie cu vizibilitate maximă, trebuie să ai grijă de aspect, mai treci şi pe la un dentist şi pe la o sală dacă trebuie...“ explică Oltiţa Cîntec, director artistic la Teatrul pentru Copii „Luceafărul“.

Aceasta mai spune că teatrul a fost deschis mereu la colaborări, şi că cei mai serioşi actori tineri şi-au găsit mai apoi şi un loc stabil în cadrul trupei. Exemplele de aici sunt numeroase: Dumitru Georgescu a colaborat încă din facultate, apoi a fost angajat, la fel şi Alex Iuraşcu, George Cocoş, Ioana Corban, Elena Zmuncilă şi Carmen Mihalache. Aceştia sunt actori tineri care au avut şansa să se angajeze imediat după terminarea şcolii. Directorul recunoaşte însă că au fost şi colaboratori care anunţau cu 10 minute înainte că nu pot veni la spectacol, iar sala era plină. Însă doar cei serioşi rămân. „Am avut o actriţă care a lucrat la noi 7-8 ani, apoi a fost acceptată la Londra la un master şi care a semnat contracte în Marea Britanie, a făcut şi un film. Este vorba de Beatrice Engel, un caz fericit“, adaugă Oltiţa Cîntec. Prin urmare, actorii nu ar putea trăi din colaborări decât în situaţia de a avea câte una zilnic, lucru imposibil.

Tomiţă nu mai avea bani nici de întors acasă

Pe de altă parte, deşi numit „oraş cultural“, în Iaşi nu sunt oportunităţi, pentru că ele depind de nivelul economic al oraşului, care nu se compară cu Bucureştiul, dar chiar nici cu Clujul ori Sibiul. Directorul de la „Luceafărul“ crede că nu doar actorii sunt victimele vremurilor în care trăim, ci şi plasticienii, şi muzicienii. „Sunt în această perioadă istorică într-o situaţie delicată, sunt tineri specialişti care îşi găsesc foarte greu un loc pe măsura pregătirii. De aceea, foarte mulţi dintre cei foarte buni pleacă din ţară“, încheie aceasta.
Colegii lui Tomiţă (foto, în stînga) merg în continuare la repetiţii, dar nu-şi pot lua gândul de la el. Joacă cu el în gând şi blestemă starea de fapt în care se află mulţi dintre ei. Horia Veriveş este actor la Teatrul Naţional şi nu-şi poate opri o furie lăuntrică, pe care o îndreaptă spre Ministerul Culturii.

„Starea actorului în România este una jenantă, nu avem susţinere din partea nimănui. Şi aici mă refer la Ministerul Culturii, care ar trebui să ne suţină financiar. Toate posturile sunt blocate, sunt mulţi actori din cei buni care după terminarea facultăţii nu fac absolut nimic, se duc barmani prin cluburi. Chiar înainte să moară Tomiţă, i-am trimis un mesaj şi i-am spus să se întoarcă în ţară, că avem nevoie de oameni buni ca el. Mi-a răspuns şi mi-a zis că nu are bani să se întoarcă, stă să strângă ceva şi apoi se întoarce în ţară. E jenant ca să pleci să munceşti în străinatate, şi apoi să strângi bani ca să poţi să vii să joci. Toată lumea spune acum «ce talentat era» etc. Noi ne mândrim cu valorile după ce mor... Mare păcat! Meseria e frumoasă, noroc că ne place!“, ne spune Horia, cu revoltă în glas, în pauza de la repetiţii. A fost coleg cu Tomiţă şi mărturiseşte că este mai mult mâhnit decât şocat de această tragedie.
Pe Tomiţă, foştii lui colegi de scenă şi prieteni nu or să-l mai vadă niciodată, deoarece va fi incinerat în Germania, aşa cum şi-a dorit. Îi aprind însă o lumânare, ce va arde veşnic în sufletele lor, şi vor rămâne în amintire cu chipul lui mereu vesel, mereu fericit...

Salariile măturătorilor de la Salubris: 1.000 lei pe lună

Fără a le imputa ceva acestora sau şefilor lor, căci situaţia anormală nu lor li se datorează, măturătorii de stradă din Iaşi câştigă mai bine decât tinerii actori. Majoritatea măturătorilor stradali câştigă la Iaşi salariul minim pe economie, din care li se reţine şi contribuţiile la stat. Aceştia însă beneficiază şi de câteva sporuri, plus bani în plus dacă muncesc în zilele de weekend. Astfel că, potrivit conduceri societăţii Primăriei, ajung să ia în mână, în medie, 1.000 de lei în fiecare lună. Conducerea societăţii Salubris ne-a precizat ieri că măturătorii nu câştigă mai mult de 1.000 de lei, chiar dacă de multe ori muncesc în condiţii vitrege. Şi muncitorii care ridică gunoaiele şi le încarcă în maşini tot în jur de 1.000 de lei pe lună câştigă în fiecare lună, potrivit directorului Ion Apostol. (Gabriela TOMA)

 

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri