Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Investigaţie „Ziarul de Iaşi” după incendiul de la Tg. Frumos

Călătorie periculoasă cu trenuri fără extinctoare sau cu termene de valabilitate expirate

GALERIE
extinctor - drumul spre tecuci
  • extinctor - drumul spre tecuci
- +

În cazul unui incendiu într-un vagon, regionala CFR pare că merge pe principiul „scapă cine poate“

„Ziarul de Iaşi“ publică în ediţia de astăzi informaţii conform cărora toate cele patru extinctoare prezente în trenul R-5608, cu ruta Suceava Nord - Iaşi, a cărui locomotivă a luat foc în ziua de duminică, 1 mai, aveau termenul de valabilitate depăşit, unele chiar cu doi ani. Mai mult, situaţia ar fi una răspândită la mai multe trenuri administrate de CFR Iaşi, conform unor surse din cadrul instituţiei.

Incendiul ce a avariat în proporţie mare a doua locomotivă din garnitura feroviară, în care nu se afla personal al CFR, a fost stins de către pompieri după o intervenţie ce a durat aproape două ore, însă dacă acesta s-ar fi extins asupra vagoanelor de pasageri şi trebuia intervenit rapid, există semne de întrebare cu privire la eficienţa extinctoarelor. Două dintre ele au fost, de altfel, şi folosite de către şeful de tren şi angajaţii CFR pentru a interveni asupra unor bucăţi din locomotivă ce s-au desprins şi continuau să ardă sub unul dintre vagoane după oprirea de urgenţă de la intrarea în oraşul Târgu Frumos.

Conform fotografiilor pe care le deţinem, se observă cum un extinctor era valabil până în septembrie 2015, un al doilea până în septembrie 2014, fiind mâzgălită cifra 4 cu un pix, având forma unui 5, în timp ce pe al treilea extinctor nu figurează nicio informaţie cu privire valabilitatea, verificarea sau încărcarea lui. Însă, în partea de sus, pe o bucată de carton, scris cu pixul, figura următorul text „Verificat 2016. Aprilie“. Dintr-o serie de informaţii oferite de către CFR Călători Iaşi, cartoanele respective nu certificau substanţa activă din extinctoare, ci doar că acestea se aflau într-o stare de funcţionare. 

Contract există, dar e „în desfăşurare“

În momentul incendiului de duminică, în urma căruia a doua locomotivă dintr-o garnitură ce conţinea patru vagoane (două motoare şi două de pasageri) a luat foc, şeful de tren a precizat că cele două extinctoare folosite „au funcţionat bine“ şi că, deşi pe cele din tren nu se specifica o dată de valabilitate, „există oameni care le verifică şi ele funcţionează bine. Cum să fie expirate? Nici vorbă de aşa ceva“.

Conform informaţiilor oficiale, de extinctoarele SNTFC „CFR Călători“ SA, sucursala Iaşi, ar trebui să se ocupe în prezent SC ANGELS SRL, care a câştigat în septembrie anul trecut o licitaţie cu oferta de 10.500 de lei având ca obiect „efectuarea serviciilor de verificare, reparare şi încărcare a stingătoarelor de incendiu portabile şi transportabile“. Aceştia au câştigat licitaţia oferind 10.500 de lei, pe criteriul de atribuire - preţul cel mai scăzut, CFR estimând o valoare a contractului de aproximativ 14.000 de lei înaintea demarării licitaţiei.

Din septembrie şi până acum, conform surselor din cadrul CFR Călători Iaşi, nu ar fi trebuit să existe probleme pentru a reîncărca toate extinctoarele aflate pe vagoanele aflate în circulaţie pe rutele ce deservesc Iaşul. Însă niciunul dintre cele din trenul R-5608 nu era în termenul de valabilitate. Mai mult, conform reprezentanţilor firmei Angels SRL, procedura funcţionează unilateral - CFR-ul identifică acele extinctoare ce au depăşit termenul de valabilitate, le scoate din uz, le trimite la firmă care le face „service-ul“.

„Contractul este unul în desfăşurare. Pe măsură ce ele expiră, beneficiarul le scoate de pe amplasamente, trebuie să urmărească exact valabilitatea lor, le pune la dispoziţie, noi le preluăm şi le facem verificarea“, a declarat Viorel Toma, director general al SC ANGELS SRL. Conform acestuia, la finele anului trecut au apărut modificări în legislaţia care prevede felul în care sunt marcate extinctoarele. Astfel, pe acestea trebuie să fie sigla celor care le-au verificat, data la care a fost făcută verificarea şi luna în care ele ar trebui să fie reîncărcate, pe lângă instrucţiuni cu privire la folosirea lui şi datele firmei care a produs şi comcercializat recipientul în primă fază. Aceleaşi cerinţe se regăsesc şi în caietul de sarcini al licitaţiei.

După cum se poate preciza în imagini, sigla Angels nu figurează pe niciunul dintre extinctoarele prezente în trenul a cărui locomotivă a luat foc, însă figurează mai multe firme din Iaşi, prin urmare ultima reîncărcare a acestora tot în Iaşi a fost făcută. Conform aceluiaşi caiet de sarcini, termenul de valabilitate acordat după verificarea fiecărui tip de stingător este de 12 luni, iar firma se angajează să le restituie pe cele pe care le verifică în maximum zece zile de când le-a ridicat de la sediul CFR. Există şase tipuri de extinctoare asupra cărora CFR a solicitat revizia, un număr total de 1795, iar dacă ar fi să se ia în considerare un preţ net, pe bucată, a prestării serviciilor, ar rezulta aproximativ 5,84 lei pentru fiecare extinctor.

Spre Tecuci, şase vagoane, niciun extinctor

Contactaţi telefonic de către „Ziarul de Iaşi“, reprezentanţii CFR Iaşi au precizat că, în primă fază, că „nu ne permitem să facem asta“, cu privire la îngăduirea folosirii extinctoarelor cu termen de valabilitate expirat. „Din discuţii purtate cu firma şi cu responsabilul pentru siguranţa circulaţiei, pe toate stingătoarele este aplicată o etichetă multianuală în care firma bifează termenul de valabilitate. În ceea ce priveşte eticheta cu carton, este o verificare internă că stingătorul e acolo şi e acţionat“, au precizat aceştia. După ce le-au fost transmise fotografiile în vederea obţinerii unui punct de vedere oficial, reprezentanţii CFR Iaşi au susţinut iniţial că vor reveni cu un răspuns până la finalul zilei, apoi au precizat că vor comunica un punct de vedere astăzi.

Pentru a verifica situaţia extinctoarelor din trenurile de călători, „Ziarul de Iaşi“ a efectuat un sondaj în cursul zilei de ieri pe câteva curse care plecau din Iaşi. Spre exemplu, trenul R-5402, care circulă pe ruta Iaşi - Mărăşeşti, cu plecare de la ora 16.23, avea doar două extinctoare în cele cinci vagoane modernizate. Ambele însă figurau ca fiind verificate de către Angels SRL, având termenul de valabilitate până spre finalul lui 2016 sau începutul lui 2017. În schimb, în garnitura de şase vagoane care aştepta să plece pe ruta Iaşi - Bârlad - Tecuci, garată încă de la ora 16.00, cu plecare la 17.18, nu avea niciun extinctor, spaţiile pentru acestea fiind folosite, pe alocuri, ca zone de depozitare a gunoaielor. O altă garnitură pe care figura traseul „Paşcani - Târgu Frumos“ avea un singur extinctor, dar pe care nu exista un termen de valabilitate. 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri