vineri, 29.03.2024
Poţi să nu fii meloman, încă şi mai precizat, nici vreun fan al Operei, nu ai însă cum să nu fi auzit de faima acestui mare nume dat teatrului liric de România, “zbor” înalt şi glorios în lumea belcanto-ului:Viorica Cortez, zbor pornit de aici, de lângă noi, din Iaşi.
Afirmare, carieră strălucită, desigur alături şi de ale altora, interprete şi interpreţi, mari voci care au purtat renumele şcolii româneşti (care le-a descoperit şi format) şi al unor uriaşe talente/ vocaţii pe meridianele lumii: o “lume” a muzicii, cu competiţiile, rivalităţile, emulaţia ei, în care nu se triumfă uşor.
Decernarea titlului de Doctor Honoris Causa celebrei mezzosoprane de către Universitatea de Arte “George Enescu” nu putea fi decât încă o meritată recunoaştere, instituţională şi publică, a unei înalte valori, probată de excelenţa unei întregi cariere, de crescendo-ul elogiilor ce i-au fost aduse de-a lungul timpului de către autentice autorităţi, exigente, care s-au pronunţat asupra rolurilor şi a recitalurilor datorate, la noi şi peste hotare, marii artiste. Cum n-au fost uitate nici meritele, pe aceeaşi măsură, de pe celălalt “versant” al personalităţii sale, de ordinul profesoratului, al îndrumării/ şlefuirii/ modelării unor tinere talente în formare.
O concentrată “reverenţă” introductivă din partea doamnei Prof. univ.dr. Atena Simionescu, Rectorul UAGE: a cărei concizie nu a omis totuşi nimic esenţial, pregătind la modul acesta, al unei reale densităţi, “terenul” unei splendide Laudatio, în care Prof.univ. dr Laura Vasiliu, Decanul Facultăţii de profil, a evocat treptele în timp urmate, urcate, cu tenacitate şi har, de personalitatea astfel omagiată. Echilibrului perfect, de dozaj şi interconectare între informaţie, analiză şi interpretare, având ca obiect configuraţia şi sensul unui destin artistic cu adevărat creator (creaţie interpretativă, de roluri de neuitat, aşa cum le-a creat Viorica Cortez, cu înaltele sale calităţi, nu numai muzicale, ci şi actoriceşti) nu i-a lipsit nici necesara şi atât de îndreptăţita vibraţie afectivă, investită exponenţial, în numele marii familii, românească şi internaţională, a celebrităţilor, voci şi “baghete”, din elita Operei. Cuvântul artistei însăşi a fost în tonul întregii sale personalităţi, de o calmă conştiinţă a valorii-izbândă întemeiată pe o viaţă de muncă, pe aspiraţii justificate, de disciplina unei vocaţii în profundă comunicare cu firescul şi autenticitatea omului, de pe scenă şi din afara ei. Seara, tot în Sala “Caudella”, publicul a fost răsfăţat cu un recital, bogat şi divers ca program, de cântece şi lieduri (la pian: Vasilica Stoiciu-Frunză), în “îmbrăţişarea” căruia, divizat în două părţi, s-a desfăşurat lansarea ediţiei a II-a, revizuită şi adăugită (Humanitas, 2015), prezentată de muzicologul Alex Vasiliu (TVR Iaşi) şi de către autor, Marius Constantinescu (realizator TVR), inclusiv în dialog cu sărbătorita Mare Doamnă, la scară mondială, a teatrului liric.
Cartea este, cum şi sună subtitlul ei, o suită de Portrete în dialog, creionate în succesiunea conversaţiilor autorului cu cea despre care scrie. O pasiune de o viaţă (la originea ei, prietenia mamei, Luminiţa Constantinescu, cu artista), împlinită în sutele de pagini care urmăresc, cu farmecul şi vitalitatea unei puternice note de firesc, însoţită şi de o undă lirică, alteori accente de umor şi ironie, “desenul” unei vieţi deloc scutite de mari încercări şi dureri şi al unei extraordinare afirmări. Portrete, da, începând cu părinţii şi surorile, incluzând-o, desigur, şi pe Cătălina, fiica, profesorii începuturilor ieşene, apoi pe cei de la Bucureşti (Arta Florescu), atâţia colegi de scenă, români şi străini (mulţi dintre ei, prezenţi şi în intermezzo-urile de nobilă, fraternă portretizare a Vioricăi Cortez din perspectiva experienţelor trăite alături, fireşte, bărbaţii din viaţa artistei, începând cu sculptorul Marcel Guguianu, apoi Emmanuel Bondeville şi “Dolfi”, Adolf Armbruster, cel căruia autorul de acum îi datorează adunarea şi sistematizarea, excelente, de informaţie riguroasă din Viorica Cortez. Enciclopedia unei cariere, în fine, atâţia alţi mari artişti ai Operei, interpreţi, faimoşi dirijori şi regizori... Nici vorbă să se reducă totul la o imensă paradă de nume şi date. Fotografiile - punct de plecare nu sunt vreun “truc” de ordinul tacticii auctoriale. Din contemplarea acestora reînvie timpul fiecăreia, apoi atmosfera unui spaţiu, a unui spectacol, a unei “trepte” de viaţă. “Oaza intelectuală” de la Bucium, a casei Cortez, mizeriile anilor ’50 ai comunismului, dar şi un poem al lui Labiş dedicat gleznelor fetei de atunci, câte o înţepătură ironică ici-colo (către Elena Cernei, de pildă, sau apropo de suta de sticle de vin de care se ocupase “Maestrul” Guguianu), dar nu se întâmplă niciodată ca astfel de alunecuşuri sau viraje să întunece preţuirea esenţială pentru oamenii întâlniţi. Stilistic, o notă de oralitate simpatică, de francheţe, apoi, mai presus de orice, un neistovit ethos al muncii şi autoexigenţei, activ, fără concesii. Marius Constantinescu încearcă să concentreze în trei cuvinte portretul: frumuseţe, pasiune, simplitate. Artista însăşi preferă: voinţă, credinţă, muncă.
De ce va fi eliminat autorul, din titlu, prenumele artistei? De ce numai Cortez? Gândul meu este că s-a dorit o sugestie de “conchistador”: în fond, asta şi arată sutele de pagini, o energie şi o fermitate deloc opresive în juru-i, impuse sieşi şi având ca rezultat, într-adevăr, un palmares de mare cuceritor, cu luminoasele “arme” ale artei, ale scenei şi ale unei mirabile voci, care au triumfat pe meridianele lumii, pătrunzând adânc în sufletele a milioane de iubitori ai marii muzici.
Nicolae Creţu este profesor doctor în cadrul Facultăţii de Litere, Universitatea “Al. I. Cuza” Iaşi, critic şi istoric literar
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Este videochatul o nouă cale către independența financiară a fetelor? (P)
Dealer de droguri cu sute de comenzi, iertat de judecători: „A făcut progrese în plan spiritual”
Lovitură în Podu Roş: trei tineri au jefuit maşina de îngheţată. O greşeală minora a şoferului
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Virusul HIV a fost eliminat din celule, deocamdată, în laborator
Pacient de 22 de ani cu limfagiom chistic de mezocolon, operat cu succes la Arcadia
Ultimele calcule privind posibilitatea ca Iaşul să prindă un post de europarlamentar
“Extraordinara poveste a lui Peter Schlemhil” de Adelbert von Chamisso
Cum e să lucrezi într-o universitate (şi să participi la alegeri)
Ghici cine este blondina din acest tandem liberal indestructibil?
Publicitatea convenției matrimoniale și modificarea acesteia
Pavel LUCESCUCine profită de madam Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUDistrugerea statuilor |
pr. Constantin STURZUDe ce este atât de aspru Postul Mare? |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă? |