Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

De ce ne e silă de gândacii de bucătărie?

gandaci de bucatarie
  • gandaci de bucatarie

Ne e frică de viespi pentru ne pot înţepa dureros. Ne deranjează ţânţarii şi puricii pentru că pişcăturile lor provoacă umflături care ne mănâncă. Dar de ce ne este o asemenea silă de gândacii de bucătărie? De ce urâm atâta nişte insecte care nici nu ne muşcă, nici nu ne înţeapă, nici veninoase nu sunt?

O repulsie de neînvins – de la o simplă „scârbă” la unele persoane, până la o adevărată fobie, la altele – este asociată cu prezenţa acestor insecte în casele noastre. Rădăcinile acestei repulsii şi modul de a o depăşi constituie, pentru psihologi, un obiect de studiu la fel de interesant ca şi cercetarea acestor specii de insecte pentru biologi şi ecologi. O incursiune în lumea „dezgustătoare” a gândacilor de bucătărie ne-ar putea lămuri ce putem face în privinţa lor – şi a atitudinii noastre faţă de ei.

Am putea să o luăm drept ghid, în această incursiune, pe Rachel Nuwer, autoarea unui articol apărut recent în BBC Future, ea însăşi o „fobică” declarată, dar care a reuşit să-şi depăşească fobia apelând la ajutorul unor specialişti.

La prima vedere, repulsia faţă de gândacii de bucătărie pare ilogică: cum ziceam, aceste insecte nici nu muşcă, nici nu înţeapă; nu se hrănesc cu sângele nostru, nu ne introduc în corp paraziţi, virusuri ori bacterii periculoase, generatoare de boli cu mortalitate ridicată (aşa cum pot face căpuşele, ţânţarii, puricii ori păduchii).

Şi totuşi, sila de aceste insecte este pe cât de răspândită, pe atât de veche – aşa de veche, încât parcă ar fi ceva înnăscut speciei umane. Încă din Antichitate – la vechii egipteni sau la naturalistul roman Pliniu cel Bătrân – apar referiri la aceste creaturi ca fiind dezgustătoare şi nedorite. De multă vreme, oamenii le privesc ca pe o întruchipare a murdăriei, încadrîndu-le în categoria „dăunători”,  în ciuda faptului că povestea lor e strâns legată de a noastră: larga lor răspândire a fost favorizată de modul de dezvoltare specific omului.

„Au reuşit, realmente, să exploateze oportunităţile create de noi şi, făcând asta, au dezvoltat comportamente şi moduri de viaţă care ne împiedică să le controlăm dezvoltarea”, spune Jeff Lockwood, profesor de ştiinţe ale naturii la University of Wyoming, SUA.

Să ne cunoaştem inamicii

Înainte de a vorbi despre formele şi cauzele repulsiei noastre faţă de gândacii de bucătărie, ar trebui să facem cunoştinţă cu ei.

Ceea ce numim de obicei, în Europa, „gândaci de bucătărie” reprezintă un mic număr de specii de insecte din ordinul Blattaria (Blattodea), ordin altminteri mare, cuprinzând  aproximativ 4.600 specii. Majoritatea sunt „sălbatice”, trăind în natură, fără să aibă treabă cu oamenii şi gospodăriile lor, dar un mic număr de specii s-a adaptat de minune în aşezările umane şi prosperă acolo.

În Europa, speciile care ne fac probleme, în calitatea lor de dăunători de care e foarte greu de scăpat, sunt:

-   gândacul de bucătărie „american” (Periplaneta americana), care, în ciuda numelui, nu e originar din Americi, ci din Africa. E mare (3-4 cm) şi cafeniu, cu aripi bine dezvoltate şi antene lungi.

-   gândacul de bucătărie „oriental” (Blatta orientalis) – acela aproape negru şi mare de 2-3 cm

-    Blattella germanica – acela mic, de 1,5-2 cm, maron-roşcat; e cel mai frecvent întâlnit şi cel mai greu de eradicat, mai întâi fiindcă e extrem de prolific, apoi din cauza dimensiunilor mici, datorită cărora se poate ascunde în tot felul de crăpături înguste, sustrăgându-se încercărilor de exterminare.

Aceste insecte sunt hemimetabole (sau cu metamorfoză incompletă), având, în ciclul de viaţă, 3 stadii: ou, nimfă (nişte „pui” de gândac asemănători adulţilor, cu excepţia faptului că sunt mult mai mici şi au aripile şi organele reproducătoare nedezvoltate) şi adult. (Spre deosebire de de această situaţie, la insectele holometabole - cu metamorfoză completă -, din ou ies larve, cu înfăţişare complet diferită de cea a adulţilor, cum se întâmplă la fluturi sau la gândacii „adevăraţi”, din ordinul Coleptera; larvele se transformă în pupe, iar acestea în adulţi. La insectele holometabole ciclul de viaţă cuprinde aşadar 4 stadii: ou, larvă, pupă, adult.)

Când teama devine paralizantă

Teama patologică de gândacii de bucătărie se înscrie în gama largă a fobiilor de care suferă oamenii şi are chiar un nume specific: katsaridafobie.

La unii dintre aceştia, fobia atinge asemenea niveluri, încât s-au înregistrat cazuri de persoane efectiv imobilizate într-o cameră, pentru că văzuseră, în încăperea de alături un gândac de bucătărie. Unele nu îndrăznesc să intre noaptea în bucătărie, de teamă să nu vadă pe acolo vreun gândac. Pe „katsaridofobici”, vederea de aproape a unui gândac de bucătărie îi face să tremure şi să transpire; bătăile inimii li se înteţesc, tensiunea arterială creşte, iar oamenii resimt, efectiv, o stare de teroare.

Adesea, rădăcina acestei frici morbide se găseşte într-o experienţă traumatică trăită în copilărie şi legată de aceste insecte. „Trauma” poate consta, pur şi simplu, în a fi martor, la vârsta de doar câţiva ani, la spaima propriei tale mame în faţa unei asemenea creaturi. Pentru un copil mic, a-şi vedea mama (care e pentru el sursa echilibrului, a stabilităţii, a calmului) pălind şi ţipând, pierzându-şi controlul în faţa unei gângănii, poate fi realmente înfricoşător şi traumatizant. Iar această teamă, transmisă cultural – nu genetic - , se perpetuează astfel din generaţie în generaţie.

Există tratament? Ca în cazul multor altor fobii, „terapia de expunere”, care constă în obişnuirea treptată cu stimulul, poate fi de mare ajutor. Philip Koehler, entomolg la University of Florida, care studiază de ani buni aceste insecte şi ţine în laboratorul său vreun milion de exemplare, de diverse specii, a ajutat mai multe persoane să scape de fobie, chemându-le în laborator şi vorbind cu ele despre gândacii de bucătărie, apoi arătându-le fotografii, apoi gândaci morţi din colecţiile entomologice şi, în final, gândaci vii – aşadar, o expunere gradată, care, în cele din urmă, a vindecat fobia.

Alţi cercetători recurg la terapie cognitiv-comportamentală, iar alţii, cum sunt cei de la Universitat Jaume I din Spania, explorează realitatea augmentată ca mijloc de vindecare a a katsaridafobiei. În realitatea augmentată, pe care subiecţii o percep printr-o cască de realitate virtuală, imagini digitale ale  gândacilor sunt combinate cu imagini reale, rezultând o scenă în care o mulţime de gândaci aleargă în jurul mâinii subiectului. Ideea este să înlocuiască informaţia stocată în creierul persoanei fobice – cum că aceste creaturi sunt foarte „rele”, periculoase, dăunătoare – cu ideea că, în realitate , gândacii nu fac niciun rău.

Citeşte mai departe pe descopera.ro

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

Roboţi

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?