Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Dispute aprige pe un subiect controversat de la matematică, la Evaluarea Naţională

GALERIE
examen evaluare
  • examen evaluare
- +

Zeci de mii de părinţi contestă un subiect de la matematică, acuzând că a fost formulat ambiguu. Profesorii din Iaşi susţin însă că elevii nu aveau cum să greşească dacă erau atenţi. Preşedintele Asociaţiei EDU CER, profesorul de matematică Ştefan Vlaston, le dă însă dreptate elevilor: „Subiectul a fost formulat ambiguu, dovada fiind că rezolvările elevilor s-au axat pe ambele variante“ 

Proba de foc pentru elevii de clasa a VIII-a a trecut, iar astăzi aceştia vor afla ce note au obţinut la cele două probe de examen, română şi matematică. Dacă subiectele la limba română au fost relativ uşoare pentru majoritatea elevilor, subiectele la matematică au avut o hibă, în opinia multor părinţi şi copii. Deşi Ministerul Educaţiei a explicat care este rezolvarea corectă a subpunctului 6 de la primul subiect, pe internet s-a semnat o petiţie care a adunat peste 40.000 de nemulţumiţi.

Exerciţiul a constat într-o diagramă care a dat bătăi de cap chiar şi unor elevi buni. Acestora li s-a cerut să identifice numărul elevilor care au obţinut nota 5 la un test, pe baza unei diagrame cu opt coloane. O parte dintre elevi nu au identificat, conform legendei alăturate, numărul de elevi ca fiind reprezentat de coloane şi au luat cifrele de pe verticală ca fiind elevii, ducând la un cu totul alt rezultat. În acest fel, răspunsul a fost 8, şi nu 3, cum este considerat corect de către cei care au conceput subiectele. Asta din cauză că legenda nu era suficient de clară, fiind plasată într-un loc care te putea duce în eroare.

Profesorii: „Elevii au fost neatenţi“

Elevii nemulţumiţi cer prin petiţia online să se ia în calcul ambele rezultate. Profesorii de matematică din Iaşi spun însă că nu este posibil, deoarece nu există niciun dubiu cu privire la unicul rezultat. „Am văzut comunicatul ministerului şi este foarte bine fundamentat şi corect, din păcate pentru elevi. Au fost în fiecare an aceste subiecte, sunt pline cărţile de ele, ştiu că foarte mulţi copii au ratat din păcate, o să fie aici o problemă. Dar în niciun caz nu vor fi punctate ambele rezultate deoarece diagrama este clară“, a precizat Cristian Lazăr, profesor de matematică la Colegiul Naţional din Iaşi.

De aceeaşi părere este şi Petru Asaftei, profesor cu vechime la Liceul Pedagogic Iaşi: „Orizontala este de obicei axa pe care se aşează notele, iar pe verticală se aşază frecvenţa elevilor. Aici, porneau notele de la 1 până la 10, deci e imposibil ca notele să fi fost pe verticală. După părerea mea, diagrama este corectă, doar că elevii trebuiau să privească atent. Culoarea era gri, dar nu este greşit, doar că elevii au interpretat în două moduri; ei trebuiau să conştientizeze că nu există nota 0 în sistemul de notare din şcoli. Doar la olimpiade se notează cu 0 puncte, iar în sistemul internaţional notele se pun de la 7 la 0. Cred că nu există niciun loc de interpretare la această diagramă, elevii trebuiau să distingă corect“.

O comparaţie cu evaluarea olimpicilor

Alţi profesori cred că se face scandal degeaba, deoarece vina este doar a celor care n-au fost atenţi la subiect. „Părerea mea este că nu a greşit nimeni, acolo era şi o legendă, aţi văzut că notele încep de la 1, nu înţeleg de ce au greşit atât de mulţi copii. Eu am şi corectat lucrări şi n-am găsit decât doi elevi care au pus rezultatul 8. Noi ca profesori, după ce s-au dat subiectele, nici nu ne-am gândit la o altă abordare. E o exagerare, diagrama a fost şi anul trecut, şi nu ştiu de ce se face atâta scandal. A fost o mică scăpare a copiilor“, spune şi Aurel Neicu, profesor de matematică la Liceul „Ştefan Cel Mare“ din Hârlău.

Părerea profesorilor din Iaşi cu care am vorbit în cursul zilei de ieri pare să fie cam aceeaşi. „Elevii trebuiau să se uite cu atenţie şi să ştie să citească o diagramă. Am discutat cu elevii de la mine din şcoală şi cei cu care am vorbit eu mi-au spus că au pus corect. Oricine se uită pe diagramă nu are cum să nu rezolve corect acest exerciţiu“, spune şi Romela Boboc, de la Şcoala „B.P. Haşdeu“. Cu toate acestea, la nivel naţional sunt zeci de mii de elevi nemulţumiţi de faptul că pe diagramă nu erau trecute toate elementele necesare. La sesiunea de pe 8 iunie, dedicată evaluării naţionale a olimpicilor sau situaţiilor speciale, elevii au avut o diagramă asemănătoare, care avea însă specificat pe diagonală că acele cifre reprezintă numărul de elevi iar pe orizontală că reprezintă vârsta. Unele voci spun că şi acum pe diagramă trebuie specificat pe orizontală: nota 1, nota 2, nota 3, etc, pentru ca diagrama să fie mai explicită. 

Voci cu greutate care îi apără pe elevi

„De unde să ştie elevii de clasa a VIII-a noţiuni sofisticate de dependenţă funcţională de variabile, noţiuni care se învaţă în clasa a XI-a? Care variabilă se reprezintă pe axa orizontală, pentru că există două variabile, independenţa şi dependenţa? De ce n-ar fi invers? De unde să ştie elevii ce-au avut în cap profesorii care au creat subiectele? Subiectul a fost formulat ambiguu, dovadă fiind că rezolvările elevilor s-au axat pe ambele variante, corespunzatoare alegerii axelor pentru numărul de elevi şi notele elevilor“, a menţionat Ştefan Vlaston, profesor de matematică şi preşedinte al Asociaţiei EDU CER, Educaţie şi Cercetare din România.

Acesta a fost profesor timp de 30 de ani la Liceul „Petru Poni“ din Bucureşti. Astăzi, după afişarea rezultatelor, elevii pot depune contestaţiile până la ora 20, rezultatele finale fiind afişate abia pe 5 iulie. În perioada 8-12 iulie, absolvenţii de clasa a VIII-a vor completa fişele de înscriere, şi tot în această perioadă fişele vor fi introdse în baza de date computerizată. Pe 20 iulie, unităţile de învăţământ gimnazial vor afişa listele cu absolvenţii repartizaţi proveniţi din şcolile respective şi a listei cu locurile neocupate în unităţile de învăţământul liceal de stat din judeţ. Tot în aceeaşi zi, şi liceele vor afişa lista candidaţilor repartizaţi în acea unitate. Candidaţii vor putea depune dosarele de înscriere la liceele la care au fost repartizaţi în perioada 21 - 29 iulie. 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri