Chirica: 4 dosare / Alexe: 3 dosare. De ce totuşi cei doi nu au motive de îngrijorare până în ziua alegerilor?
Daca cei doi vor câstiga la viitoarele alegeri locale înca o tura în fruntea insti (...)
citeste totjoi, 28.03.2024
La nivel regional european, în ciuda faptului că relaţia Iaşi - Târgu Mureş nu va mai fi construită în regim de autostradă, oraşul nostru va juca un rol important de etapă pe una dintre cele mai importante relaţii de tranzit din Europa de Sud-Est. Problema apare însă la nivelul scalar naţional şi regional. În geometria propusă, Iaşii se regăseşte la periferia sistemului naţional şi regional. Cei care au desenat aceste axe nici nu şi-au propus să facă din Iaşi un centru de convergenţă regională.
Nu cred să existe ţară în lumea asta care să fi propus atâtea planuri ale unor noi şi noi sisteme de autostrăzi, precum România. Fiecare guvern a venit cu propriul plan, uneori chiar cu două. Am avut planuri de autostrăzi de campanie electorală, planuri de post-campanie, dar nu şi master planuri. Asta până acum câteva zile, când Ministrul Transporturilor a dezvăluit geometriile noi ale unui viitor sistem rutier modern al României. Potrivit acestui ultim draft al Master Planului General de Transport, aprobat recent de Uniunea Europeană, multe dintre autostrăzile (doar!) desenate până acum în diverse geometrii pe harta României au fost transformate în drumuri expres. Conform Master Planului, vom avea de construit 478.6 km de autostradă şi 2208.3km de drumuri expres. Harta propusă de Ministerul Transporturilor completează arhitectura de bază a sistemului rutier naţional cu încă două categorii de drumuri (EuroTrans şi Trans Regio). Iertată-mi fie ignoranţa, nu cunosc care sunt caracteristicile şi nici definiţia ultimilor două categorii de drumuri. Din câte am înţeles, această redefinire a marii majorităţi a tronsoanelor propuse are la bază şi diminuarea costurilor, având în vedere faptul că un kilometru de drum expres e mai ieftin cu aproximativ o treime, decât un kilometru de autostradă. Faptul că aceste drumuri expres vor fi astfel construite încât să facă posibilă upgradarea şi transformarea lor în autostrăzi, în funcţie de dimensiunea traficului, ar fi un fapt pozitiv.
Conform normativelor în vigoare diferenţele dintre autostrăzi şi drumurile expres sunt mai evidente în ceea ce priveşte profilul transversal al acestora. De exemplu, partea carosabilă în cazul autostrăzilor e mai lată (2 x 7,50 m), faţă de cea a drumurilor expres (2 x 7 m), autostrăzile sunt prevăzute cu benzi de oprire de urgenţă, pe când drumurile expres, nu. Viteza maximă admisă pe tronsoanele de autostradă este de 130 de km pe oră, pe când în cazul drumurilor expres, aceasta este limitată la 120 de km pe ora în zonele de şes etc. Oricum, ambele tipuri de şosele, chiar în noile geometrii propuse, vor îmbunătăţi accesibilitatea în cadrul sistemului rutier naţional şi vor conecta (sperăm!) mai eficient România la fluxurile rutiere continentale.
Unde se găseşte Moldova şi regiunea de dezvoltare Nord-Est în această nouă ecuaţie a autostrăzilor!? La periferia intereselor. Doar Braşov-Bacău a rămas pe harta sistemului autorutier naţional. În rest, toate tronsoanele de autostradă propuse în planurile anterioare au fost redefinite în şosele expres, sau nu mai sunt deloc - cazul tronsonului Focşani - Albiţa, de pe ceea ce ar fi trebuit să fie, conform planurilor anterioare, autostrada Bucureşti-Chişinău. Aş aprecia chibzuinţa de care dă dovadă domnul Ministru al Transporturilor, dacă aş cunoaşte (sau macăr aş intui) care sunt resorturile ce stau la baza acestei redefiniri. Dar nici dimensiunea actuală a traficului şi nici logica principală a funcţionării fluxurilor la nivelul regiunii noastre nu par a fi jucat un rol esenţial în redefinirea tronsoanelor.
Dacă aruncăm o privire asupra datelor recensământului auto din 2010, topul celor mai aglomerate tronsoane de drum naţional din Regiunea de dezvoltare Nord-Est are pe primele trei poziţii segmentele Iaşi - Valea Lupului până în dreptul Antibiotice (drum care reprezintă în linii mari limita dintre cele două unităţi administrative), Valea Lupului - Podu Iloaiei şi Podu Iloaiei - Târgu Frumos, ce au un trafic de 23 643 de automobile în 24 de ore, respectiv 15 293 şi 13 259 automobile. Cele trei sectoare ale celui mai aglomerat drum al Moldovei (Iaşi-Târgu Frumos) sunt urmate de Bacău - Răcăciuni (12 963 de automobile în 24 de ore), Roman - Săbăoani, Roman - Secuienii Noi, ambele cu peste 11000 de automobile şi Suceava - Fălticeni cu puţin peste 10 000. Toate aceste sectoare sunt situate pe E 85, axa rutieră longitudinală principală a regiunii noastre. Nici Iaşi - Târgu Frumos şi nici E 85 nu vor fi dublate de o şosea în regim de autostradă.
Unde se află Iaşii în această noua geometrie propusă? Parcă mai rău ca în toate celelalte propuneri. Dar există două scări spaţiale la care trebuie să ne raportăm. La nivel regional european, în ciuda faptului că relaţia Iaşi - Târgu Mureş nu va mai fi construită în regim de autostradă, oraşul nostru va juca un rol important de etapă pe una dintre cele mai importante relaţii de tranzit din Europa de Sud-Est. Problema apare însă la nivelul scalar naţional şi regional. În geometria propusă, Iaşii se regăseşte la periferia sistemului naţional şi regional. Cei care au desenat aceste axe nici nu şi-au propus să facă din Iaşi un centru de convergenţă regională. Relaţiile dintre Iaşi şi celelalte oraşe principale ale Moldovei, sau între Iaşi şi sudul României au fost ignorate total. Iaşii nu vor avea o legătură eficientă pe drumuri expres sau pe autostrăzi, nici cu Bucureştii şi nici cu Bacăul, care conform noului plan va deveni centrul rutier principal al Regiunii de dezvoltare de Nord-Est. Mai mult, dacă vom dori să utilizăm infrastructura rapidă de transport rutier, fiind nevoiţi să utilizăm nodul de la Paşcani, distanţa faţă de cele două oraşe menţionate va creşte cu peste 20 de kilometri. Poate următorul (master) plan va fi mai generos cu Iaşii.
George Ţurcănaşu este lector doctor la Departamentul Geografie din cadrul Facultăţii de Geografie şi Geologie, Universitatea “Al. I. Cuza” Iaşi
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Cât costă kilogramul de miel de Paște: ”Nu-mi pot permite luxul ăsta”
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Rusia a primit un avertisment scris de la SUA înainte de atacul terorist de la Moscova
Cazul fetiţelor încurcate la externarea din maternitatea Ploieşti: ce sancțiune a primit asistenta
Ploieşti: Ce a păţit asistenta care a încurcat doi bebeluşi la externare
În pofida războiului, economia ucraineană a crescut cu 5,3% în 2023
Economia SUA a înregistrat o creştere peste estimări în trimestrul patru din 2023
Boloş: Cel care stă în concediu medical primeşte mai mulţi bani decât atunci când este la serviciu
Manchester City a transferat un fotbalist american de 14 ani
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Modificări: Tramvaiul 6 (Dacia – Târgu Cucu) va circula până în Tătăraşi Nord
Orașul din România de două ori mai mare decât Bucureștiul în care mulţi ieşeni îşi petrec vacanţa
Philipp Plein şi-a părăsit logodnica pentru o ieşeancă. Tânăra din Paşcani e însărcinată
Ministrul Finanţelor, întrebat cât i-a venit factura la curent: 199 lei
Prahova: Bărbat ucis cu un singur pumn după o ceartă pe modul în care a parcat maşina
Dan Şucu anunţă că merge cu galeria Rapidului la meciul cu U. Craiova
Preţul aurului a urcat joi la 327,8351 lei/gram, o nouă valoare record
Nou scandal: Postări cu soldaţi israelieni care se joacă cu lenjeria intimă a femeilor din Gaza
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Nissan va investi în unitatea de vehicule electrice Ampere a grupului Renault
Prima Doamnă Jill Biden a scris o carte pentru copii despre pisica de la Casa Albă
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |