Secretul „Puiului galben”: producătorii ieșeni explică pas cu pas metoda. „Nu e nimic nesănătos”. Ce spun autorităţile sanitare locale?
Scandalul “Puiului vopsit” a stârnit un val de reactii critice din partea marilor (...)
citeste totvineri, 29.03.2024
Performanţa unei organizaţii este dată de echipa care stă în spatele său, cunoscut fiind faptul că oamenii nu lucrează singuri şi izolaţi faţă de ceilalţi, ci în grupuri. Construirea unei echipe reprezintă un proces de lungă durată, adesea dificil, cu multe obstacole, dar o dată depăşite şi echipa formată, organizaţia poate înregistra performanţe ridicate. Formarea unei echipe trebuie să urmărească anumite etape, de aceea, în momentul în care una dintre etape este ocolită sau sărită, apar repercusiuni asupra performanţei echipei.
Alina Grigoraş
Literatura de specialitate a dat numeroase definiţii şi moduri de construire a unei echipe, dar teoria lui Bruce Tuckman descrie cel mai bine etapele prin care se formează o echipă de succes.
Etapa 1: testarea şi formarea dependenţei
Este perioada de orientare, când membrii grupului încearcă să stabilească ce au de făcut, cum trebuie să-şi îndeplinească sarcinile, de ce informaţii şi resurse au nevoie, ce resurse posedă fiecare. În această primă etapă există tendinţa de raportare la lider pentru îndrumare, nivelul de productivitate este scăzut, membrii echipei sunt optimişti şi entuziaşti, dar manifestă teamă faţă de sarcini şi relaţiile cu ceilalţi membri. O echipă este în acest stadiu atunci când echipa este nouă şi membrii se întâlnesc pentru prima dată sau când un nou membru se alătură echipei. Pentru a putea trece în următoarea etapă, fiecare membru trebuie să renunţe la confortul subiectelor nepericuloase şi să rişte posibilitatea unui conflict.
Etapa 2: conflictul în cadrul grupului sau furtuna
În această etapă, membrii îşi exprimă individualitatea şi încearcă să reziste la influenţa grupului. Membrii trebuie să cedeze mai mult şi să-şi modeleze ideile, atitudinile şi sentimentele pentru a se potrivi echipei. Trecerea la etapa următoare se face în momentul în care membrii echipei trec dinspre mentalitatea „teste şi dovezi” spre rezolvarea problemelor, comunicarea şi ascultarea fiind esenţiale în acest demers.
Etapa 3: dezvoltarea coeziunii de grup sau normarea
Acum membrii grupului se disting pe ei înşişi ca părţi ale unui grup în devenire pe care doresc să-l menţină şi să-l perpetueze, schimbul de idei şi opinii este mult intensificat, apare disponibilitatea de a asculta şi de a accepta punctele de vedere ale celorlalţi, conducerea grupului este împărţită şi dispar „bisericuţele“.
Etapa 4: performarea sau eficientizarea
Este marcată de interdependenţa la nivelul relaţiilor personale şi rezolvarea problemelor la nivelul sarcinilor, apare nevoia membrilor de a fi împreună , iar dezvoltarea devine o prioritate. Membrii îşi oferă feedback constructiv şi energia nu este irosită în a opune rezistenţă.
Etapa 5: încheierea sau suspendarea
Când are loc terminarea îndatoririlor, reducerea dependenţei faţă de grup şi completarea sarcinii.
Având în vedere teoria lui Tuckman, coeziunea grupului apare doar în urma conflictului, iar modul în care este depăşit acesta asigură dezvoltarea ulterioară a echipei. Totuşi, munca în echipă are şi anumite părţi ascunse. Grupul, ca echipă de lucru, transmite presiunea asupra fiecărui membru prin aşteptările pe care le are de la fiecare, dar trebuie avut în vedere şi faptul că fiecare membru afectează grupul prin comportamentul său. Studiile în domeniu arată că presiunea de grup asupra fiecărui angajat este mai puternică uneori decât stimulentele financiare oferite de organizaţie.
Au apărut, astfel, reguli nescrise prin care i se cere unui membru nou venit să nu fie „spărgător de normă”, rezultatele sale trebuind să se încadreze în cele ale echipei deja existente, să nu fie „şarlatan”, adică să nu se eschiveze de la sarcinile echipei, să nu fie „turnător”, să nu transmită şefilor ierarhici lucrurile care ar putea afecta în vreun fel echipa şi să nu fie „formalist”, adresându-se mai ales celor care au o poziţie superioară, prin faptul că nu trebuie să-şi demonstreze superioritatea faţă de ceilalţi şi să nu păstreze o atitudine distantă faţă de echipă.
O altă provocare în formarea unei echipe este dată de „gândirea de grup”. Aceasta apare atunci când echipa este deja sudată, iar riscul de a se destrăma este foarte mare, deoarce poate apărea ideea de vulnerabilitate şi unanimitate. Construcţia unei echipe eficiente nu se realizează peste noapte, fiind un proces de durată care necesită parcurgerea fiecărei etape. Liderul trebuie să aibă o viziune clară asupra echipei pe care doreşte să o construiască, să comunice eficient, să poată furniza feedback, să delege atribuţii pentru a-i învăţa pe membrii echipei să-şi asume responsabilitatea, urmând ca aceştia să poată lua decizii în mod independent. Recompensele şi încurajările vor ajuta membrii echipei să-şi elimine slăbiciunile şi să-şi îmbunătăţească cunoştinţele.
Este necesar ca un lider să ştie că oamenii trebuie lăudaţi în public şi disciplinaţi în particular! Nimeni nu e perfect, dar o echipă poate fi!
Ce trebuie să ştim despre feedback:
- Feedback-ul este un răspuns la o anumită cauză, nu trebuie să fie o reacţie la ceea ce a declanşat cauza, ci doar la efect, este despre comportament şi nu despre persoană.
- Feedback-ul pozitiv înseamnă apreciere, iar cel negativ reflectă îngrijorarea.
- Atunci când sunteţi pus în situaţia de a oferi feedback negativ, este cel mai bine să nu fie aduse în discuţie mai mult de două aspecte.
- Atunci când se oferă feedback, este important să nu se amestece cele două tipuri de feedback, în literatura de specialitate „feedback sandwich”.
- Feedback-ul trebuie să fie frecvent, specific şi la timp, feedback-ul nu este despre a oferi sfaturi, nici despre critică sau laudă.
- Feedback-ul constructiv apare atunci când face referire numai la acţiunea în sine şi la nimic altceva.
Cuvinte cheie: + echipa, iasi, avisso, gandire de grup, etape lucru, feedback, performanta, disciplina
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Este videochatul o nouă cale către independența financiară a fetelor? (P)
Dealer de droguri cu sute de comenzi, iertat de judecători: „A făcut progrese în plan spiritual”
Lovitură în Podu Roş: trei tineri au jefuit maşina de îngheţată. O greşeală minora a şoferului
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Virusul HIV a fost eliminat din celule, deocamdată, în laborator
Pacient de 22 de ani cu limfagiom chistic de mezocolon, operat cu succes la Arcadia
Ultimele calcule privind posibilitatea ca Iaşul să prindă un post de europarlamentar
“Extraordinara poveste a lui Peter Schlemhil” de Adelbert von Chamisso
Cum e să lucrezi într-o universitate (şi să participi la alegeri)
Ghici cine este blondina din acest tandem liberal indestructibil?
Publicitatea convenției matrimoniale și modificarea acesteia
Pavel LUCESCUCine profită de madam Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUDistrugerea statuilor |
pr. Constantin STURZUDe ce este atât de aspru Postul Mare? |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă? |