Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

EXCLUSIV A explodat o afacere peste Prut. Podul de flori a devenit unul de motorină

GALERIE
masina la vama1passat rezervor mare
  • masina la vama1
  • passat rezervor mare
- +

Samsarii de combustibil au găsit o metodă ingenioasă să aducă carburanţi din Republica Moldova în România. Ei şi-au cumpărat autoturisme Volkswagen Passat din anii 1995-1996, care au rezervor de 110 litri. Cele mai multe maşini de acest gen sunt înmatriculate în Lituania. Un calcul simplu arată că într-o lună de zile se poate câştiga uşor între 2.000 şi 3.000 de lei.

Diferenţele mari de preţuri la combustibil de pe cele două maluri ale Prutului au creat la Iaşi un nou business la graniţa cu Republica Moldova. Pe traseele către punctele vamale din Sculeni şi Ungheni apar tot mai multe autoturisme Volkswagen Passat intermediar, vechi şi cu sute de mii de kilometri „în spate”, dar cu un avantaj pe care nu îl mai au multe autoturisme: capacitatea rezervorului ajunge la circa 110 litri. În timpul unei vizite rapide peste Prut, în jurul orei 8.30, prin punctul de frontieră Sculeni, reporterii „Ziarul de Iaşi” au numărat, atât pe traseu, cât şi în vamă, în jur de 40 de autoturisme de acest tip. Având în vedere diferenţa de peste doi lei dintre tipurile similare de carburanţi din România şi Republica Moldova, tot mai mulţi şoferi s-au gândit că ar fi o afacere profitabilă să comercializeze în România carburantul din Republica Moldova, chiar dacă astfel de transporturi sunt la limita legii.

Câteva calcule
 
Surse din zona Poliţiei de Frontieră ne-au transmis că problema este cunoscută, în total existând peste 100 de persoane care fac astfel de transporturi zilnic, majoritatea acestora fiind basarabeni. Din calculele făcute de „Ziarul de Iaşi” rezultă că se poate obţine lejer un profit de 100 lei/zi, chiar dacă se respectă prevederile legale şi se efectuează un singur transport zilnic. Totuşi, profitul poate fi maximizat dacă unii şoferi cu imaginaţie găsesc „portiţe” prin care să treacă graniţa de două sau mai multe ori pe zi.
„Eu circul des prin zonă şi am văzut multe astfel de autoturisme şi nu înţelegeam de ce, la urma urmei sunt nişte «tigăi» vechi. Apoi am aflat de la localnici că au rezervorul mare şi mulţi fac curse zilnice ca să facă rost de carburant ieftin din Republica Moldova. Dacă găseşti un constructor căruia îi promiţi că îi pui la dispoziţie 100 litri de carburant zilnic cu 1 leu mai ieftin decât la pompă, în 30 de zile înseamnă 3000 lei atât pentru şofer, cât şi pentru constructor. Mă gândesc serios să îmi iau şi eu”, ne-a Ciprian, un şofer din Iaşi.
 
Reporterii „Ziarul de Iaşi” au analizat preţurile practicate la carburanţi peste Prut pe data de 23 iunie, iar acestea variau între 3,7 – 3,9 lei, la variantele de calitate superioară, în timp ce, în aceeaşi zi, în Iaşi preţurile erau de 5,7 – 5,9 lei. La un profit de 2 lei/litru rezultă aproximativ 200 lei câştigaţi teoretic la un plin peste Prut comparativ cu un plin în Iaşi. În funcţie de cum îşi găsesc clienţii şi cum poartă negocierile, şoferii pot câştiga mai mult sau mai puţin de un milion lei zilnic. T
otuşi, la punctul vamal contează ca o persoană să treacă doar o dată graniţa într-o zi, însă nu există interdicţii referitoare la maşinile care intră şi ies prin punctul vamal în decursul unei zile, astfel că dacă există clienţi, se pot dezvolta adevărate afaceri de familie. Numai că, dacă maşina este condusă de altcineva decât proprietarul, şoferul trebuie să deţină procură pentru a putea trece graniţa. Aceleaşi surse spun că problema ar putea fi stopată, dar ar trebui luată o iniţiativă la nivel central, deoarece şoferul care intră în România cu rezervorul plin şi în câteva ore se întoarce cu el aproape gol poate fi suspectat că a comercializat-o fără să achite taxele vamale şi poate fi şi acuzat de evaziune fiscală.
 
S-au înmulţit anunţurile de vânzare
 
Numărul mare de autoturisme Volkswagen Passat prezente preponderent în apropierea graniţei cu Republica Moldova nu este dat de calitatea maşinilor, majoritatea fiind fabricate în ’95 – ’96 şi cu peste 250.000 kilometri rulaţi. Totuşi, datorită capacităţii rezervorului şi a potenţialului economic în cazul comercializării carburantului, preţurile la care se găsesc aceste autoturisme ajung şi la 2.000 de euro.
 
Multe din autoturismele Volkswagen Passat intermediar sunt achiziţionate din Lituania şi circulă în România folosind numerele din ţara baltică. Pe site-urile de anunţuri unde sunt scoase şi autoturisme la vânzare au început să apară tot mai multe astfel de maşini, la majoritatea fiind adăugată în descriere menţiunea „capacitate mare rezervor”, un detaliu care nu prea se găseşte în anunţurile de vânzare de autoturisme. De exemplu, în săptămâna următoare permiterii accesului peste Prut doar în baza buletinului, doar pe site-ul olx.ro au apărut cinci anunţuri prin care sunt scoase la vânzare astfel de maşini.
Utilizatorul boggy_fox din Iaşi a scos la vânzare pe acest site, pe data de 29 iunie, un autoturism „Passat breck intermediar 1.9 tdi 1996, înmatriculat în Bulgaria, cu procură acte OK”. Potrivit anunţului, maşina are rulaţi circa 124.000 kilometri, nu are probleme, are consum de 4-5 l/100 km, iar rezervorul are 110 litri, preţul propus fiind de 1.450 euro. Un alt utilizator, Ionuţ, a scos la vânzare pe 22 iunie un autoturism similar, din 1995, cu un rulaj de 120.000 km, pe care solicită 1.550 euro, iar la descriere a specificat că rezervorul autoturismului este de 105 litri. Reporterul „Ziarul de Iaşi” a sunat în calitate de cumpărător care doreşte să folosească maşina tocmai pentru a transporta carburant. „Nu vă pot lăsa mult din preţ doar pentru că doriţi să folosiţi maşina pentru a transporta carburant. Vă spun sincer că fix din acelaşi motiv am cumpărat-o şi eu, acum şase luni, dar am investit în ea, taxa e achitată şi nerecuperată. Negociem, dar nu pot lăsa mult”, ne-a spus Ionuţ.
 
Forfotă mare la staţiile de carburanţi
 
Edilul comunei Victoria, de care aparţine Sculeni, spune că nu are cunoştinţă despre acest „business” care se desfăşoară pe raza comunei sale, dar afirmă că acesta este foarte credibil. „Nu ştiu dacă e o modă să cumpere localnicii de aici astfel de autoturisme, eu ştiu doar de unul că are, dar dacă spuneţi că aţi văzut aşa multe, înseamnă că poate fi adevărat, credibil este”, a spus Daniel Creţu, primarul comunei Victoria.  La întoarcerea din Republica Moldova, reporterii „Ziarul de Iaşi” au discutat despre acest subiect cu poliţistul de frontieră care asista controlul, iar acesta a confirmat că există posesori ai unor astfel de autoturisme care zilnic tranzitează pentru a transporta carburant cu rezervorul
 
 „Sunt unii care chiar şi-au făcut modificări la rezervor, ca să încapă şi mai mult”, a spus glumind poliţistul care a mai menţionat că „totuşi, noi nu avem ce le face, este legal. Au voie să treacă doar o dată pe zi cu un plin şi un rezervor special separat de zece litri. Dacă fac asta, nu e nicio problemă. Problema o să fie la Vamă, din cauza cozilor, şi la benzinării. „Am fost şi eu să fac plinul şi mi s-a plâns doamna de la pompă că are câteva zile de când nu prea mai poate lua pauză”, a mai spus poliţistul. Totodată, pe site-urile de socializare au început să apară tot mai multe fotografii de la cozile care se formează la intrarea şi/sau ieşirea din Republica Moldova, iar multe din maşinile care formează cozile sunt Volkswagen Passat intermediar.
La o fotografie postată de un utilizator alatăieri se pot observa cel puţin patru astfel de autoturisme consecutiv, un alt utilizator sesizând şi motivul pentru prezenţa lor acolo: „Passaturi cu rezervor dublu, mi se pare corect”.
 
Trafic crescut cu 40-50% în ultimele două săptămâni
 
Din informaţiile „Ziarul de Iaşi”, după ce s-au deschis graniţele, traficul prin punctele vamale a crescut cu 40-50% în medie, creşterea semnificativă resimţindu-se cel mai mult noaptea. Dacă de obicei pe timpul nopţii treceau în medie 150 maşini graniţa şi rar se întâmpla să fie atinsă cifra de 200 de maşini, în ultimul timp s-a ajuns şi la peste 350 de maşini. Mulţi dintre cei care au tranzitat graniţa s-au ocupat tocmai cu transportul de carburant şi au preferat să meargă în timpul nopţii pentru că ziua sunt cozi mari atât la vamă, cât şi la staţiile de alimentare. Ziua traficul este mai redus.

 

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri