Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

LORNION

Hop 2014: Marele Premiu la Iaşi (Ada Lupu)

GALERIE
dana tabrea200
  • dana tabrea200
- +

Ada Lupu a putut fi văzută la Teatrul Naţional din Iaşi în Hamletmachine (regia: Giorgos Zamboulakis, 2013), unde se remarcă printr-un rol pe deplin curajos, şi în Femeia mării (regia: Radu Afrim, 2014), prezenţa ei rămânând întipărită în imagini de spectacol unice (parodierea sirenei, compoziţia cu o caracatiţă şi un cap de copil în spate, parte din compoziţia trioului amorului trupesc), evoluând în registru ironic, inocent sau sinistru, punându-şi în valoare supleţea, elasticitatea, subtilitatea corporală.

De asemenea, calităţile ei scenice au putut fi remarcate în spectacole independente (Capra cu trei iezi, conceput de Daniel Chirilă, producţie Frilensăr, 2013), spectacole de licenţă (Cameristele, regia: Laura Dîmbu, 2013), dar şi în alte producţii ale UAGE Iaşi.

Anul acesta, la Gala Hop - Gala Tânărului actor (ediţia a XVII-a, Costineşti, 9-12 septembrie), Ada Lupu a câştigat Marele Premiu ”Ştefan Iordache”, pentru interpretarea din compoziţia proprie, ”Nu e ceea ce pare”, după fotografia Penitent Daughter de Gregory Crewdson (probă la alegere, 15 minute) şi pentru întruchiparea personajului Olive Oyl (probă obligatorie, 3 minute). Ca bonus, Ada Lupu a oferit publicului momentul artistic ”Unde nu-i cap, vai de picioare” (25 de minute). Directorul Galei a fost Radu Afrim, iar din juriu au făcut parte: regizorii Gianina Cărbunariu şi Tudor Giurgiu, actorii George Mihăiţă şi Ana Ularu, şi coregraful Ioana Marchidan.

La numai 22 de ani, pentru actriţa Ada Lupu - Gala Hop nu a reprezentat atât o provocare, cât o confirmare a unor virtuţi actoriceşti reale. Nu doar abilităţile corporale aparte o afirmă, ci şi îndemânarea de a-şi mânui propria corporalitate, minuţiozitatea, simţul umorului, inteligenţa de a-şi construi un rol adecvat. Ştie, excelent dozat, când să fie comică şi când să facă apel la coarda sensibilă a spectatorului, fără să exagereze, să tuşeze ori să devină melodramatică.

Proba la alegere este un moment inspirat dintr-o fotografie din cele patru puse la dispoziţie de organizatori (mai exista varianta transformării unui caracter tragic într-unul comic sau invers). Inventează un monolog realist, pigmentat cu scheme de mimă, care au ajuns să o facă recognoscibilă ca stil, fără a cădea în manierism. Practic, o fată trebuie să-şi justifice prezenţa afară în lenjerie intimă în faţa mamei, când cea din urmă, venind de la cumpărături cu maşina, împreună cu sora mai mică a fetei, o surprinde în această postură. Întregul monolog este o exteriorizare a ceea ce se petrece în mintea fetei, aceasta realizând că ar trebui să leşine pentru a evita explicaţiile. Limbajul interior este transpus în cuvinte şi gesturi, întregul corp şi chipul actriţei participă la redarea unei secunde în 15 minute: prin mintea fetei se derulează adolescenţa sever monitorizată de mamă, îşi autodirijează comportamentul conform expectaţiilor, făcând faţă spaimei, inventează o scuză comic argumentată. Actriţa dă seama de toate amănuntele din fotografie – până şi de prezenţa unei pungi de cumpărături pe jos – un moment uşor absurd şi amuzant, când ea jonglează cu ideea de a deveni pungă, folosind comicul de limbaj, mizând pe voce şi pe gestică. Aceleaşi calităţi gestuale, de care face uz cu largheţe, iar nu la rigoare (ca în proba anterioară) îşi spun cuvântul în scurtul moment haios, cu o parte coregrafică semiimprovizată, proba obligatorie – interpretarea personajului de desene animate Olive Oyl (consoarta lui Popeye Marinarul). Sub aparenţa lejerităţii, prestaţiile Adei Lupu ascund pregătire temeinică, atenţie la detalii, seriozitate.

Momentul artistic bonus (opţional) este un puppetry show profesionist, care şi-ar găsi oricând locul într-un festival cum este FITPT de la Iaşi. În prima parte, necunoscutul în balonzaid defilează prin faţa publicului în ghete uzate, cu papion roşu, o pălărie inutilă în mâini şi fără cap. De o delicateţe aparte e momentul când acesta construieşte un omuleţ dintr-o mănuşă albă şi o bilă, dând la o parte ghetele de pe un geamantan – nostalgia după un lucru imposibil de obţinut/dorinţa a ceva imaculat/nevoia umană de perfecţiune. în cea de-a doua parte, corpul de o supleţe aparte al Adei devine, pe rând, o marionetă care dansează pe diferite ritmuri sau o alta exasperată de un telefon mov cu galben, care sună în continuu – marioneta este mulată pe un picior, genunchiul e capul. Apoi încă două marionete sunt construite în mod similar, numai că, de această dată, talpa piciorului ţine loc de cap, călcâiul fiind pe postura de bărbie, accesorii colorate adăugându-se, întregind figura. Spectacolul este ludic, nostim, ingenios. El completează profilul Adei Lupu: o actriţă de comedie, cu veritabile aptitudini dramatice, lucrând astfel pe două niveluri, aparent (comedia) şi de profunzime (tragedia).

Experienţa în mânuirea păpuşilor şi a marionetelor, iscusinţa de a-şi transpune trupul în marionetă vivantă, alăturate celorlalte capacităţi deja numite (de a construi un rol, de a mima un personaj, de a face uz de propriul corp în moduri dintre cele mai spectaculoase) reprezintă posibilităţile actorului de care e nevoie astăzi. Maleabilă, inventivă, perspicace – Ada Lupu ar trebui să devină o achiziţie pentru regizorii contemporani.

 
Dana Ţabrea este profesor, doctor în filosofie şi cronicar de artă teatrală
 

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri