vineri, 29.03.2024
IMAGINI: Panglici tăiate prea devreme. Cum arată Iașul modernizat! Cine plăteşte?
Multe din proiectele europene inaugurate de Primărie în mare grabă la sfârşitul anului trecut, pentru a se încadra în termenele impuse de UE, înregistrează acum deficienţe vizibile. Lucrările în cadrul acestora au fost finalizate pe ultima sută de metri pentru ca banii investiţi să poată fi decontaţi de Comisia Europeană, dar graba prin care acestea s-au realizat scoate acum la iveală mai multe probleme. Un exemplu: pe Splai Bahlui Mal Stâng, unde lucrările s-au desfăşurat într-un timp record, de doar câteva luni, pe unele porţiuni asfaltul s-a lăsat şi au apărut denivelări considerabile. Primăria spune că, în astfel de cazuri, deficienţele vor fi remediate pe cheltuiala constructorilor. „Ziarul de Iaşi“ a făcut un tur complet al lucrărilor din proiectele finalizate pe final de an. Ce am imortalizat la cele mai multe din acestea este de-a dreptul îngrijorător. Atenţie: vorbim de lucrări nou-nouţe, care ar trebui, la nici două luni de la inaugurare, să arate absolut impecabil! Cum vor arăta acestea peste 10 ani? Dar peste 20?
Cad deja bucăţi din pasajul Unirii
Un proiect finalizat în decembrie 2015 a constat în reabilitarea urbană a zonei Lăpuşneanu - Piaţa Unirii. Lucrările au inclus şi pasajul Unirii, refăcut din temelii. În prezent, pe partea dinspre Palatul Braunstein, în mai multe zone au apărut crăpături în plăcile de granit, iar din unele s-au desprins bucăţi care stau să cadă. La vizita pe care au făcut-o reporterii „Ziarului de Iaşi“ pe teren, în cursul săptămânii trecute, la pasaj nu funcţiona nici liftul de la Junimea şi nici rampa automată la ieşirea în Piaţa Unirii. Mai mult, aceasta din urmă era acoperită. Astfel, persoanele cu dizabilităţi nu aveau nicio şansă să treacă prin pasaj. Pe zona Lăpuşneanu, tonetele cu anticari, care se află acum în lateralul Muzeului Unirii, încă nu au fost montate, în contextul în care reprezentanţii municipalităţii spun că, deocamdată, nici branşamentele electrice nu au fost efectuate.
Denivelări pe Splai şi pistă pentru biciclişti grav deteriorată
Cele mai mari probleme la proiectele inaugurate acum două luni sunt pe Splai Bahlui Mal Stâng. Lucrările pentru refacerea carosabilului pe toată porţiunea dintre Podul de Piatră şi Podul Sf. Ioan au început în august 2015 şi au fost încheiate în doar câteva luni. Între timp, pe tronsonul cuprins în Podul Sf. Ioan şi Podul Metalurgiei au apărut, în două zone, denivelări mari, şoferii neatenţi putând întâmpina probleme grave, iar, dacă aceştia circulă şi cu viteză, o vizită la un service auto poate fi garantată. În cadrul aceluiaşi proiect, pe tronsonul dintre Tudor Vladimirescu şi Podu Roş, pista pentru biciclişti arată deplorabil. Pe unele porţiuni unde sunt înregistrate probleme s-a intervenit, după încheierea lucrărilor la proiect, la reţeaua de utilităţi. În prezent, în mai multe zone, pavelele sunt aşezate în bătaie de joc, unele lipsesc sau prezintă deteriorări. În primăvara anului trecut, pe aceeaşi pistă de biciclişti au fost probleme asemănătoare: montarea pavelelor, după scoaterea acestora pentru unele lucrări suplimentare, a fost făcută la întâmplare, fără a se ţine cont de vopseaua folosită pentru marcaj.
Pasajul Băncilă, vopsit parţial, iar cablurile electrice atârnă
Alte probleme sunt înregistrate la pasajul Octav Băncilă, unde lucrările au durat peste patru ani. Pasajul a fost dat în folosinţă tot în decembrie 2015, dar lucrările sunt departe de a fi încheiate. Pasajul nu a fost vopsit pe părţile mai puţin vizibile, în partea dinspre Arcu, cabluri electrice atârnă, parcările de sub pasaj nu au fost realizate, iar organizarea de şantier încă ţine ocupat terenul dinspre fosta fabrică Ţigarete. Totodată, de la deschiderea pasajului au putut fi observate probleme la iluminat: uneori, becurile sunt aprinse în cursul zilei, iar alteori, pe parcursul nopţii, sistemul de iluminat nu funcţionează.
Cel mai hulit proiect al primăriei şi-a amânat recepţia
Proiectul privind înfiinţarea Sistemului de Management Integrat al Traficului (SMTI) va fi recepţionat în luna mai 2016. Comisia de recepţie a luat această decizie după ce au fost constatate mai multe deficienţe de funcţionalitate. „Ziarul de Iaşi“ a semnalat încă de săptămâna trecută că există stâlpi de semaforizare aproape dărâmaţi şi „butoane de verde“ distruse. În plus, timpii de semaforizare decişi de primărie pentru mai multe intersecţii din oraş pun la încercare atât nervii şoferilor, cât şi pe cei ai pietonilor. Astfel, în zone în care anterior se circula fluent, „semafoarele inteligente“ au dat peste cap traficul. Intersecţii din Păcurari, Centru, Podul de Fier sau Gara Internaţională sunt doar câteva exemple în acest sens. Potrivit reprezentanţilor municipalităţii, toate deficienţele la proiectele semnalate mai sus, precum şi altele constatate de inspectorii primăriei în teren, vor fi remediate pe cheltuiala constructorilor.
„Lucrările sunt în garanţie, toate deficienţele constatate în procesul verbal de recepţie vor fi remediate pe cheltuiala constructorilor imediat ce vremea o va permite“, a spus Sebastian Buraga, purtătorul de cuvânt al primăriei ieşene.
Potrivit acestuia, proiectele au fost recepţionate cu observaţiile făcute de municipalitate, iar constructorii şi-ar fi luat deja angajamentul că vor executa reparaţiile necesare. Asta însă se va întâmpla nu acum, ci „odată cu încălzirea vremii“. Să sperăm că e vorba de încălzirea vremii din acest an.
Cuvinte cheie: + iașul modernizat, panglici tăiate, proiecte, lucrări
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Este videochatul o nouă cale către independența financiară a fetelor? (P)
Dealer de droguri cu sute de comenzi, iertat de judecători: „A făcut progrese în plan spiritual”
Lovitură în Podu Roş: trei tineri au jefuit maşina de îngheţată. O greşeală minora a şoferului
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Virusul HIV a fost eliminat din celule, deocamdată, în laborator
Pacient de 22 de ani cu limfagiom chistic de mezocolon, operat cu succes la Arcadia
Ultimele calcule privind posibilitatea ca Iaşul să prindă un post de europarlamentar
“Extraordinara poveste a lui Peter Schlemhil” de Adelbert von Chamisso
Cum e să lucrezi într-o universitate (şi să participi la alegeri)
Ghici cine este blondina din acest tandem liberal indestructibil?
Publicitatea convenției matrimoniale și modificarea acesteia
Pavel LUCESCUCine profită de madam Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUDistrugerea statuilor |
pr. Constantin STURZUDe ce este atât de aspru Postul Mare? |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă? |