Secretul „Puiului galben”: producătorii ieșeni explică pas cu pas metoda. „Nu e nimic nesănătos”. Ce spun autorităţile sanitare locale?
Scandalul “Puiului vopsit” a stârnit un val de reactii critice din partea marilor (...)
citeste totvineri, 29.03.2024
În 11 zile din luna noiembrie au fost 8 depăşiri ale concentraţiei maxime admise de pulberi în această zonă. Deşi s-a mutat Vama, traficul greu se desfăşoară tot pe ruta Gară - Podu de Piatră - Nicolae Iorga - Nicolina. „Hai să măsurăm sâmbăta sau duminica, într-o zi când bate vântul, să vedem ce iese”, propune primarul care nu este mulţumit de faptul că staţia Agenţiei de Protecţie a Mediului a fost amplastă în Podu de Piatră
Contoarele staţiilor Agenţiei de Protecţie a Mediului sunt date aproape zilnic peste cap de poluarea din oraş. În primele 11 zile ale acestei luni, staţia din Podu de Piatră a înregistrat 8 depăşiri ale concentraţiei maxime admise de pulberi în suspensie (PM10).
În premieră, staţia a început să înregistreze şi depăşiri la concentraţia de dioxid de azot, ceea ce reprezintă o premieră pentru Iaşi. Probleme grave au fost înregistrate şi la ieşirea spre Tomeşti, în ambele cazuri reprezentanţii APM apreciind că marele vinovat este traficul greu. „Din păcate, nu avem veşti bune şi nu putem decât să spunem: «Nu trageţi în mesager». Ne confruntăm cu o situaţie fără precedent de când se fac înregistrări ale nivelului de poluanţi. La staţia din Podu de Piatră s-a înregistrat practic o explozie. În toată luna octombrie am înregistrat trei depăşiri la PM10. În noiembrie, până pe 11, avem deja opt. Aproape în fiecare zi, e prea mult. Situaţia nu credem că este scăpată de sub control, dar este serioasă. Pulberile în suspensie pot provoca diverse boli, mai ales de plămâni, mergând până la cancer pulmonar”, a declarat directorul APM, Bogdan Davideanu (FOTO).
Prefectul: „Nu mi-am imaginat că, după mutarea Vămii, traficul va rămâne la fel”
Concentraţia maximă de pulberi fine permisă este de 50 micrograme la un metru cub de aer. Cifrele înregistrate de staţiile APM din Podu de Piatră şi Tomeşti ajung însă şi la 100 de micrograme, adică dublu, iar fenomenul se repetă des. Normele europene impun un număr maxim de depăşiri de 35 anual.
La staţia din Podu de Piatră, contorul a ajuns la 31, iar la Tomeşti, la 20. Davideanu a apreciat că în următoarea perioadă situaţia s-ar putea chiar înrăutăţi, odată cu dispariţia vegetaţiei, care mai reducea nivelul de pulberi fine şi cu începerea curăţeniei de toamnă, mulţi ieşeni incendiind gunoaiele menajere şi vegetale. În general, numărul cel mai mare de depăşiri în concentraţiile de poluanţi este înregistrat primăvara şi toamna.
Precizările lui Davideanu survin după ce prefectul Dan Cârlan (FOTO) a solicitat, la şedinţa Colegiului Prefectural de luna trecută, prezentarea unui raport cu privire la impactul mutării Vămii în CUG asupra nivelului poluării. Impactul a fost însă nul, traficul greu continuând să se desfăşoare pe vechiul traseu, pe Nicolae Iorga. „Nu mi-am imaginat că, după mutarea Vămii, traficul va rămâne la fel. Vom solicita Primăriei să oprească imediat traficul prin zonă. Vom înainta o adresă Ministerului Mediului, pentru asigurarea fondurilor necesare mentenanţei staţiilor, având în vedere că staţia de la Ungheni este închisă din motive tehnice. Vom face o nouă analiză a situaţiei luna viitoare”, a precizat prefectul.
DRDP arată cu degetul spre Primărie şi Poliţia Rutieră
Conform aprecierii lui Davideanu, cea mai mare problemă este reprezentată de traficul greu, tirurile preferând să nu folosească şoseaua de centură. Inaugurată în 2012, după investiţii de 225 milioane lei, varianta pentru trafic greu a rămas aproape nefolosită. „Şoseaua e îngustă. Abia de încap două tiruri unul lângă celălalt. Sunt şi vreo două pante mai abrupte, la intrarea de la Uricani şi spre ieşire, iar şoferii preferă să meargă prin oraş. Asta este însă o problemă pe care noi nu o putem rezolva”, a spus Davideanu.
Contactat telefonic, şeful Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri, Ovidiu Laicu a precizat că rezolvarea problemei nu se află nici în curtea sa. „Eu nu pot să forţez şoferii să meargă pe centură. Le-am pus presemnalizare, au semnalizare, scrie peste tot pe unde să o ia pe centură. Aici trebuie să se adune Primăria şi Poliţia Rutieră. Şoseaua este foarte bună. Poate că şoferilor nu le place să ocolească puţin. Trebuie să urce oleacă la Uricani şi la Lunca Cetăţuii, dar ăsta este relieful Iaşului. Dacă vor fi obligaţi să meargă pe centură, vor merge”, a spus Laicu.
Tirurile care intră pe centură, reintră în oraş la Belvedere
DRDP urmăreşte periodic traficul auto pe drumurile naţionale. La data de 11 noiembrie, ultima înregistrată în raportul prezentat de APM, pe şoseaua de centură au trecut pe lângă Uricani 488 de camioane grele şi tiruri, din oraş ieşind 453.
Pe şoseaua de centură, la kilometrul 7,5, după sensul giratoriu din intersecţia cu şoseaua Iaşi – Voineşti au mai fost numărate doar 142 de camioane îndreptându-se spre Lunca Cetăţuii şi 264 în sens contrar. „Asta înseamnă că şoferii, când vin la Iaşi, nu merg prin Lunca Cetăţuii. Traficul mare este până la al doilea rond, pe urmă se micşorează. Tirurile preferă să facă stânga, să intre în oraş şi să iasă pe la Belvedere sau pe acolo. Folosesc tot oraşul, nu centura în întregime. Şi aici ar trebui intervenit şi blocat traficul greu. Din ce tiruri intră pe centură, multe reintră în oraş. Tiriştilor le convine să intre pe trei-patru benzi, pe şoseaua Nicolina”, a spus Laicu.
Chirica speră să poată interzice traficul greu de la anul
Deşi prefectul a spus că va solicita Primăriei interzicerea imediată a traficului greu, oficialii municipalităţii spun că nu există nicio şansă ca acest lucru să se întâmple în curând. „Traficul trebuie mutat şi acest lucru va fi făcut. Când s-a vorbit de autobuze, am rezolvat şi nu mai merg pe-acolo. S-a vorbit de Vamă, am mutat-o. Cunoaştem problema şi o avem în vedere. Luna asta vom avea planul de mobilitate urbană. Îl trecem prin Consiliul Local, apoi imediat şi regulamentul privind traficul greu, care este aproape finalizat. Vor fi de parcurs cele 30 de zile pentru dezbaterea publică, dar sperăm ca până la sfârşitul anului să avem totul gata”, a explicat primarul interimar, Mihai Chirica.
Conform aprecierii acestuia, situaţia s-ar prezenta altfel dacă staţia APM nu ar fi amplasată în Podu de Piatră, ci într-o altă zonă a oraşului. „Cea mai neinspirată situaţie a fost amplasarea staţiei la confluenţa între traficul urban şi cel naţional. Normal că se înregistrează depăşiri şi vor mai fi. Avem şantiere în tot oraşul. Până nu le terminăm, până nu se reface vegetaţia, vor fi constant depăşiri. Hai să măsurăm sâmbăta sau duminica, într-o zi când bate vântul, să vedem ce iese”, a încheiat Chirica.
Cuvinte cheie: + poluare, podu piatra, iasi, cancer pulm onar
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Amenzi de 100.000 € dacă îți vinzi casa prea ieftin. Ce sumă trebuie să ceri pentru a nu fi anchetat
Cu câte sute de lei crește pensia la recalculare? Cum diferă sumele după județ? Anunț oficial
Profesor condamnat pentru agresarea sexuală a unei eleve. Daune de 35.000 de lei de achitat minorei
Apare un nou tip de concediu plătit în România. Cine va putea beneficia de el
Discriminarea persoanelor cu chelie devine infracțiune în Franța
Liviu Dragnea a mai înființat o firmă. Domeniul-cheie în care fostul lider PSD vrea să facă bani
Un tânăr motociclist a murit după ce s-a izbit de un cap de pod la Chicerea
VIDEO Puștan de 12 ani, filmat conducând un BMW prin Verești/Suceava
Trei copii au ajuns la spital după ce un copac a căzut peste mașina în care se aflau
IMAGINEA ZILEI: fața occidentală a aeroportului Iași după ce s-a deschis marelui public
4,25 milioane de dolari pentru cel mai scump medicament din lume
Bulevardul Socola, închis pe jumătate. Pe unde au fost deviate autobuzele
VIDEO PRIMELE IMAGINI cu craterul format de prăbușirea dronei, la 8 km de Brăila
Prognoză meteo pentru luna aprilie: Temperaturi peste cele normale. În ce zone sunt anunțate ploi
Ciucă se gândește la o confruntare cu Ciolacu la alegerile prezidențiale
Miroslava – comuna cea mai mare și cea mai bogată din regiune. Încotro? (P)
Gamificarea: o aventură magică la școala primară Lorelay! (P)
Este videochatul o nouă cale către independența financiară a fetelor? (P)
Dealer de droguri cu sute de comenzi, iertat de judecători: „A făcut progrese în plan spiritual”
Lovitură în Podu Roş: trei tineri au jefuit maşina de îngheţată. O greşeală minora a şoferului
Pavel LUCESCUCine profită de madam Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUDistrugerea statuilor |
pr. Constantin STURZUDe ce este atât de aspru Postul Mare? |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă? |