Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

PROPUNERE în memoria victimelor Pogromului de la Iaşi: „Monumentul Toleranţei şi al Recunoştinţei“

GALERIE
monumentul tolerantei si al recunostinteimonumentul tolerantei 1
  • monumentul tolerantei si al recunostintei
  • monumentul tolerantei 1
- +

Iaşul, capitala culturală a României, a fost în decursul anilor un centru cosmopolit, un oraş unde au convieţuit în cursul secolelor în bună înţelegere, alături de români şi multe etnii. Încă din secolul XIV în Moldova trăiau pe lângă români şi evrei, greci, armeni, ţigani polonezi, ruşi. 

Iaşul reprezintă oraşul din România care a avut cea mai heterogenă populaţie din punct de vedere etnic, un numar mare de etnii, oraş unde întotdeauna relaţiile interetnice au fost corecte, de înţelegere şi toleranţă.

În cursul vremurilor au funcţionat în aceleaşi zone biserici ortodoxe, catolice, luterane, sinagogi sau case de rugăciuni fără ca acest lucru să producă tulburări.

În şcoli sau universităţi indiferent de etnie, elevii şi studenţii participau la cursuri, aveau aceleaşi preocupări, scopuri şi vise.

Uneori mai apăreau mici conflicte fără semnificaţie etnică care se aplanau de la sine.

Au fost şi evenimente triste rare în cursul istoriei României când din cauza unor conjuncturi internaţionale sau locale nefericite s-au produs o serie de acţiuni împotriva unor cetăţeni de alte etnii.

Un fenomen în acest sens s-a produs în anii 40 ai secolului XX când etnicii evreii au avut de suferit în ţări din Europa, dar şi România. În România, în Iaşi au murit mii de evrei, iar alte mii au fost închişi în lagăre. În această situaţie chiar şi în timp de război cu riscul vieţii mulţi români i-au protejat, apărat şi chiar le-au salvat viaţa.

În anul 1953 Knessetul israelian aprobă înfinţarea institutului Yad-Vashem la Ierusalim. Prin intermediul acestui institut statul Israel a acordat titlul de  „Drepţi între Popoare“ cetăţenilor neevrei care în vremea Holocaustului şi-au riscat viaţa, familia şi averea pentru ajutorarea şi salvarea de la moarte a multor evrei prigoniţi.

În luna iunie în fiecare an se comemorează victimile pogromului de la Iaşi şi omagierea salvatorilor - „Drepţi intre Popoare“ din zona Moldovei sau a României. Propunem ca în luna iunie în fiecare an, în oraşul nostru, să se realizeze o serie de evenimente prin care să se comemoreze pogromul de la Iaşi împotriva evreilor din zilele de 28 - 30 iunie 1941 şi prezentarea faptelor de solidaritate de prietenie între români şi evrei din acele momente. Propunem de asemenea construirea unui monument simbol intitulat „Monumentul Toleranţei şi a Recunoştinţei“.

În această perioadă se vor desfăşura la Iaşi, la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza“ din Iaşi şi Casa de Cultură „Mihai Ursache“ conferinţa cu privire la evenimentele care s-au petrecut în acea perioadă, pentru ca acele evenimente triste să nu se mai repete, dar şi exemple de solidaritate şi de curaj al unor români pentru salvarea evreilor.

În ziua de 28 iunie, la Monument va avea loc o ceremonie şi cu acest prilej se vor întâlni persoanele salvate sau urmaşii cu salvatorii sau urmaşii acestora.

Se va planta în fiecare an la acest eveniment câte un copac, simbolul arborelui vieţii. (Este preferat un tei care este şi un simbol al oraşului Iaşi).

Monumentul va fi realizat din marmură verde cu o formă specială, aceste caracteristici sugerează speranţa, viaţa, tinereţea, veşnicia, dar şi vigoarea şi renaşterea. Pe această construcţie se va ataşa un basorelief realizat din bronz reprezentând pomul vieţii. Copacul semnifică viaţa, perenitatea, veşnicia; crengile cu coroana cei salvaţi, iar rădăcinile salvatorii. Fără rădăcini coroana copacului ar muri, trunchiul este cel care ţine la un loc rădăcinile şi coroana, adică realizează unirea dintre salvaţi şi salvatori.

Rădăcinile acestui arbore se întind în zonele României (reprezentată de hartă) unde aceşti eroi au salvat mii de evrei suflete nevinovate, inocente. Pe partea dreaptă a zidului vor fi consemnaţi cetăţenii români „Drepţi între popoare“ din zona Iaşului sau din toată România (vezi schiţa).

Acest monument va fi amplasat în Piaţa prieteniei româno-israeliene de lângă Sinagoga Mare, vis-a vis de Biserica Ortodoxă unde în acea perioadă preotul biserici ar fi salvat mulţi cetăţeni evrei (Leon Volovici în cartea „De la Iaşi la Ierusalim şi înapoi“)

Prin acest proiect se doreşte ca tânara generaţie să cunoască evenimentele care au avut loc la Iaşi şi în toată ţara în anii de început al celui de al doilea război mondial şi ca momentele acelea să nu se mai repete. Pe de altă parte acest proiect prezintă şi faptele de omenie, de toleranţă din acea perioadă astfel încât să se încurajeze spiritul de prietenie, de frăţie şi toleranţă între etnii.

Dr. Victor BEJAN

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri