Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Traian Basescu: Motivatia principala pentru care am întors la Parlament legea privind scăderea CAS - sursele de finantare

GALERIE
Traian Basescu Foto napocanews.ro
  • Traian Basescu Foto napocanews.ro
- +

Presedintele Traian Basescu sustine astazi, de la ora 18.30, o declaratie de presa la Palatul Cotroceni. Administratia Prezidentiala nu a transmis tema declaratiei de presa, dar ea survine cu cateva ore inainte de expirarea termenului in care presedintele poate promulga sau retrimite la Parlament legea prin care contributiile sociale sunt diminuate cu 5 puncte procentuale la angajator.

De asemenea, in ultimele zile au avut loc mai multe evenimente legate de cazul avionului de linie malayezian doborat de o racheta lansata din teritoriile lansate de separatistii pro-rusi din Ucraina.

Declaratia sefului statului:

O scurta declaratie cu privire la motivele pentru care am intors la Parlament legea privind scaderea CAS.

O reducere a CAS e o masura buna, pe care o sustin fara rezerve legate de utilitatea sa.

In acelasi timp, am rezerve legate de sustenabilitatea masurii.

O sa repet mare parte din ce am mai spus, dar aceasta e in principal motivatia in baza careia am retrimis legea la Parlament - sursele de finantare.

Nu am intervenit pe textul legii, ci doar am pus sub semnul intrebarii oportunitatea ca motivatie a lipsei de sustenabilitate a masurii de scadere a CAS.

Desi am solicitat un document de la Guvern din care sa rezulte cum poate fi sustinuta reducerea CAS, nu am primit nici un document.

In scrisoarea transmisa Parlamentului amintesc ca mai avem doua obligatii asumate prin tratate internationale:

Obligatii asumate prin Tratatul Fiscal, si ca efect al adoptarii acestei legi s-a generat si obligatia de a ajunge in 2015 la un deficit structural de -1% din PIB ceea ce va insemna un deficit de circa 1,5-1,4% pe bugetul general consolidat.

Asta inseamna ca, pentru a nu reduce cheltuielile cu personalul si de investii, Guvernul ar trebui sa aiba o crestere de 5-6 miliarde lei, care s-ar adauga la cele prilejuite de scaderea CAS.

Avem apoi obligatia de a acorda un buget de 2% pentru Aparare.

Nu stiu daca guvernul va atinge 2% din PIB, dar o crestere de macar 0,3-0.5% din PIB tot trebuie facuta, ceea ce inseamna inca 2 miliarde lei.

Daca le adaugam la cele 11 miliarde lei care provin din MTO (sau, ca sa inteleaga premierul, MTO - pronuntat in engleza - n.red.), ne trebuie anul viitor 13 miliarde lei in plus.

Constatam ca anul trecut Guvernul a facut 3 rectificari negative din cauza nerealizarii incasarilor.

Sigur, premierul nu intelege economia si compara anii intre ei.

Anul acesta, pe primele 6 luni, deficitul de incasari e de circa 2,4 miliarde lei, deci premierul trebuie sa faca obligatoriu o rectificare negativa.

Ma tem ca povestile pe care le spune cind nu e de fata cu mine, ci doar cu doamna ministru de Finante.

Un alt element care m-a facut sa intorc legea catre Parlament, dincolo de obligatiile internationale certe pe care le avem, e legat de modul in care s-au realizat investitiile pe anul acesta.

Fata de alocatia bugetara, pe primele 6 luni de la investitii s-au taiat 22-25%. Iar efectul s-a vazut in cresterea somajului.

Nu am pretentia ca la nivelul Executivului sa se inteleaga ce inseamna cresterea somajului. La discutii mi-au spus ca s-au creat 78.000 de locuri de munca. Bietii oameni din Guvern trebuie sa inteleaga ca nu te uiti doar la locuri create, ci si la cele pierdute.

Oricine se uita pe Eurostat vede cresterea somajului in luna mai de la 7,1% la 7,3%. A fost un alt motiv pentru care am trimis legea inapoi. O crestere a somajului inseamna diminuarea veniturilor in fondul de pensii.

In fine, daca privim la absorbtia fondurilor UE, cifrele de anul trecut cu care se lauda Guvernul Ponta (mai sint facturi inca nedecontate de anul trecut de 1 mld euro) sint pe proiecte realizate de Guvernul Boc. Ei nu au reusit sa semneze nici un proiect nou.

In schimb, constat ca au trimis facturi de 2,79% din valoarea fondurilor de coeziune. Asta inseamna o cresterea de 33% la 36% a valorii facturilor trimise la decontare. Foarte putin.

Este un alt element care mi-a aratat ca Guvernul nu e suficient pregatit sa creeze locuri de munca prin utilizarea fondurilor UE.

Pentru mine, nu e o disputa cu Guvernul. Si eu as fi vrut ca inainte de alegeri sa promulg o lege care sa reduca fiscalitatea.

Pentru mine e o problema de constiinta. Ramine anul 2015 ca populatia sa suporte consecintele, iar Guvernul nu are solutii viabile.

Va mai dau un element extrem de important: Romania cere aliatilor sa disloce nave in Marea Neagra, sa disloce avioane, iar asta inseamna pentru aliati costuri suplimentare. Nu poti sa ceri altora costuri suplimentare cind tu nu iti respecti propriile angajamente.

E clar ca anul viitor trebuie sa avem o crestere importanta a bugetului Apararii, iar situatia regionala nu ne permite sa nu ne apropiem de 2% la Aparare.

Primul risc al promulgarii era depasirea deficitului structural si al bugetului general consolidat. Ar fi putut avea ca efect intreruperea acordului cu FMI, CE si BM.

Noi am semnat un tratat, noi ne asumam deficite scazute.

O intrerupere a acordului cu FMI atrage automat suspendarea mecanismului de Top-Up, respectiv cele 10 puncte procentuale adaugate la cofinantarea europeana. Adica in loc de 5% cofinantare, ar trebui sa suportam 15% cofinantare la proiecte europene.

Un alt risc este fragilizarea sustenabilitatii fondului de pensii. Va spun ca am trait zile cind am constatat ca nu aveam de unde sa luam bani pentru pensii.

Nu vreau sa spun, Doamne fereste, ca nu sint bani de pensii, dar creste riscul.

Este un deficit structural, or, batalia oricarei tari responsabile este pentru reducerea deficitelor structurale. Deficitele structurale au efecte pe perioade lungi si trebuie absorbite planificat, astfel ca de la an la an sa reduci deficitul la fondul de pensii.

Un alt risc, daca as fi promulgat legea, este legat de cresterea taxelor. Si aici vad ca variante cresterea taxelor pe proprietate, pe automobile, cresterea cotei unice. Toate aceste riscuri sint cu si/sau. Depinde cit de mare e cresterea deficitului.

Un alt risc ar fi reducerea si mai puternica a investitiilor sustinute din bugetul de stat, ceea ce duce la reducerea numarului de locuri de munca.

Eu vad o solutie: solutia corecta mi se pare ca Guvernul sa discute solutii cu FMI si Comisia Europeana pentru compensarea excedentului de deficit creat la fondul de pensii. Asta ar preveni intreruperea acordului cu FMI.

Trebuie asteptat sa vedem cum arata noul Cod Fiscal si, cel mai important, CAS ar trebui aplicat numai dupa ce se face bugetul anului 2015, si daca se constata ca putem reduce CAS, sa o facem. Daca nu, nu.

Nu vad de ce aceasta graba care pune sub risc si credibilitatea Romaniei, si acordul cu FMI, si pierderea top-up de 10%. Sa astepte misiunea FMI/CE cu care pot proba si poate cu argumentele aduse de premier ieri ii convinge pe cei de la FMI.

Vazind pe sintezele de presa ce argumente a adus Guvernul ieri, va spun ca nu pot fi facute presupuneri: presupun ca o sa obtin mai multi bani din legea insolventei, presupun ca voi colecta mai bine...

Presupunerile de mai buna colectare sint doar presupuneri in capul unor oamnei care nu inteleg ca nici o organizatie financiara nu accepta astfel de argumente, ci doar argumente precise.

Se poate reduce CAS si de la 1 ianuarie: se rescrie Codul Fiscal - proiectul vietii doamnei ministru, apare bugetul pentru 2015 si poate se gasesc solutii.

E o pozitie care vizeaza responsabilitatea fata de tara asta pe care eu am mai vazut-o o data in situatia de a nu exista bani pentru pensii si salarii.

Nu vreau sa vad tara in aceasta situatie nici din afara Cotroceniului, pentru ca stiu cit sufera populatia. (Hotnews.ro)

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

    Intrebarea zilei

    Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

    vezi raspunsuri