Secretul „Puiului galben”: producătorii ieșeni explică pas cu pas metoda. „Nu e nimic nesănătos”. Ce spun autorităţile sanitare locale?
Scandalul “Puiului vopsit” a stârnit un val de reactii critice din partea marilor (...)
citeste totvineri, 29.03.2024
Din motive nedesluşite, refuzăm cu obstinaţie adevărul. Totuşi, să recunoaştem… Trăim vremuri tulburi şi amestecate. Rătăcim într-o lume inflamată de viteză şi aglomeraţie.
În oraşe, zgomotul motoarelor a devenit asurzitor. Suntem, fără să vrem, dependenţi de consum şi tehnologie. Comunicăm instantaneu - oriunde, oricând, cu oricine - doar apăsând tastele calculatorului sau display-ul telefonului mobil. Între noi şi ceilalţi mijlocesc ecrane, monitoare, butoane şi comenzi automate. Le urâm, dar nu ezităm, cu toate acestea, să le folosim. Posibilităţile sunt astăzi nelimitate; deschidem „ferestre”, intrăm, ieşim, ştergem, alăturăm şi suprapunem realităţi simultane, dând virtualului o importanţă exagerată. Confiscaţi de urgenţele cotidiene, ratăm deseori lucrurile cu adevărat importante. În fapt, ne pierdem în chiar lucrurile pe care le-am inventat. Coordonatele valorice tradiţionale au fost răsturnate sau bulversate din temelii. Investim atenţie nemăsurată în lucruri inutile şi efemere. Înaintăm fără busolă, în absenţa limpezimii de sens. Ne îndepărtăm de trecut şi de semeni, tocindu-ne inconştient sensibilitatea, compromiţând binefacerile inteligenţei, uitând vinovat de noi înşine. Nu mai avem nici timp, nici loc pentru suflet. Acesta pare a fi mesajul expoziţiei Space for soul (Loc pentru suflet), asumate de târg-mureşenii Adrian Chira şi David Dorel Morar la Galeria „Dana” din Iaşi.
Cine sunt autorii sus-pomeniţi? Născut la Dej, Adrian Chira a absolvit Institutul de Arte Vizuale „Ion Andreescu” de la Cluj, secţia ceramică (1986). Convertit ulterior la pictură, artistul şi-a etalat potenţialul artistic în zeci de expoziţii personale şi de grup, distingându-se prin exersarea unui expresionism abstract, cu inserturi simbolice. Specializat în sculptură la Institutul de Arte Plastice „N. Grigorescu” din Bucureşti (1987), David Dorel Morar s-a făcut remarcat, la rându-i, în numeroase ocazii publice, prin recursul la instalaţii şi ready-made-uri de factură etno, ajustate şi resemnificate în context postmodern.
Cum ar putea fi lecturat titlul proiectului desfăşurat zilele acestea în capitala moldavă? În termenii unei poziţionări critice faţă de societatea hiper-tehnologizată? Ca rezoluţie sau răspuns la „criza” pe care autorii pretind că o traversăm? Care ar fi, în fapt, „locul” propriu al sufletului? Ce indicii ne sunt necesare pentru a-l „localiza” corect, fără echivoc?
Cel puţin trei sunt notele care particularizează ansamblul: distanţarea de estetism, excelentul acroşaj conceptual, buna armonizare a vocabularelor expresive. Eschivându-se unei ludicităţi de suprafaţă, pur formale, artiştii îşi confecţionează mesajul plastic pe calapodul unor probleme de real interes. Raportându-se la precarităţile curente, pictorul şi sculptorul dau astfel expresie unei îngrijorări comune. Soluţiile întrevăzute sunt în acord cu preocupările şi competenţele fiecăruia.
Optând pentru tuşe ample de culoare, Adrian Chira schiţează „portretul” haosului dezlănţuit de agresivitatea stimulilor tehnologici exteriori. Dezarticularea formelor, melanjul lor imprevizibil şi contrastant, dau impresia de saturaţie şi sufocare. Dispersia aleatorie a formelor nu este decât o altă faţă a ordinii. Solicitat în exces, ochiul caută refugii, popasuri odihnitoare, oferite în „parcele” ferm delimitate. Abia aici şi sufletul va… respira nestingherit.
David Morar propune, în schimb, returul artistic la firescul naturii. Există un Arheus, un principiu al vieţii, al perenităţii, care călătoreşte neştiut şi anonim în timp. Spiritul Universului în-trupează materia, o in-formează estetic. Natura însăşi este frumuseţe distribuită în fiecare lucru, în orice detaliu. Elementele - pământul, apa, aerul, lemnul, focul - participă în felul lor la armonia întregului. „Florile răului” - moartea, distrugerea, efemerul - se convertesc în contrarele lor. Formele noi se ivesc din cenuşa celor deja epuizate. Ivite din… nimic, recuperate şi reinvestite semantic, lucrurile vechi pot fi acordate lumii răvăşite de azi. Unele din sculpturile expuse sunt, de altfel, chiar lucrarea naturii, intervenţiile auctoriale fiind minime. Artistul mizează, în majoritatea cazurilor, pe contrastul dintre greutatea materiei şi sugestiile verticalităţii, încrezându-se în posibilitatea unei mobilităţi ascensionale, sanative, a spiritului.
În expoziţia de la Galeria „Dana”, lucrările „sufletiştilor” ardeleni se completează şi se susţin reciproc. Un argument imbatabil? Până şi umbrele instalaţiilor scupturale sunt valorizate artistic, integrându-se „natural” suprafeţelor pictate, suspendate pe simeze. Eliberat de formalism, proiectul celor doi pledează pentru revenirea la simplitate, bun-gust şi măsură - „coordonatele” insuficient explorate ale unei lumi aflate în căutarea sensului salvator. Există un loc pentru suflet? Fără doar şi poate. Ar fi destul, uneori, să privim un tablou …
Petru Bejan este profesor universitar doctor, director al Departamentului de Filosofie din cadrul Universităţii ”Al.I.Cuza” şi membru al AICA (Asociaţia Internaţională a Criticilor de Artă)
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Apare un nou tip de concediu plătit în România. Cine va putea beneficia de el
Discriminarea persoanelor cu chelie devine infracțiune în Franța
Liviu Dragnea a mai înființat o firmă. Domeniul-cheie în care fostul lider PSD vrea să facă bani
Un tânăr motociclist a murit după ce s-a izbit de un cap de pod la Chicerea
VIDEO Puștan de 12 ani, filmat conducând un BMW prin Verești/Suceava
Trei copii au ajuns la spital după ce un copac a căzut peste mașina în care se aflau
IMAGINEA ZILEI: fața occidentală a aeroportului Iași după ce s-a deschis marelui public
4,25 milioane de dolari pentru cel mai scump medicament din lume
Bulevardul Socola, închis pe jumătate. Pe unde au fost deviate autobuzele
VIDEO PRIMELE IMAGINI cu craterul format de prăbușirea dronei, la 8 km de Brăila
Prognoză meteo pentru luna aprilie: Temperaturi peste cele normale. În ce zone sunt anunțate ploi
Ciucă se gândește la o confruntare cu Ciolacu la alegerile prezidențiale
Miroslava – comuna cea mai mare și cea mai bogată din regiune. Încotro? (P)
Gamificarea: o aventură magică la școala primară Lorelay! (P)
Este videochatul o nouă cale către independența financiară a fetelor? (P)
Dealer de droguri cu sute de comenzi, iertat de judecători: „A făcut progrese în plan spiritual”
Lovitură în Podu Roş: trei tineri au jefuit maşina de îngheţată. O greşeală minora a şoferului
Pavel LUCESCUCine profită de madam Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUDistrugerea statuilor |
pr. Constantin STURZUDe ce este atât de aspru Postul Mare? |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă? |